دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» زیباترین گمشده های جهان باستان

زیباترین گمشده های جهان باستان

تجسس در شهرهای گمشده بیشتر شبیه داستان های علمی تخیلی است. موضوعی که برای همه جالب است و تاکنون ده ها نویسنده این سوژه را به آثاری ماندگار تبدیل کرده اند و کارگردانان زیادی فیلم هایی با محوریت جهان باستان و کشف شهرهای گمشده ساخته اند. شهرهای بزرگ گمشده اما فقط به داستان ها مربوط نیستند، این شهرها در دوره های مختلف تاریخ توسط پادشاهان بنیان گذاشته شده اند و سال ها مردمان یک سرزمین در آن زیسته اند. شهرهایی که اکنون در آن ها حیات جاری نیست اما معماری و شکوه و عظمت آن ها همچنان پا برجاست. این شهرها را باستان شناسان و محققان کشف کرده اند و از اعماق تاریخ هزاران روایت ناگفته را برای ساکنان امروز زمین و علاقه مندان به تاریخ و تمدن باستان به همراه آورده اند. در این گزارش با 10 شهر گمشده تاریخ که در دهه های اخیر کشف شده اند، آشنا می شوید.


پترا، اردن

پترا یک شهر باستانی در دره اردن است و در 312 سال پیش از میلاد تاسیس شد. روی سازه های این شهر که از نوعی سنگ صورتی ساخته شده است، حکاکی های چشم نوازی انجام شده است. پترا به عنوان شهر رز نیز شناخته شده و همچنین این شهر به زیبایی سنگ و معماری معروف است. روش های نوآورانه برای انتقال آب در این شهر توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده است. پترا یکی از معروف ترین شهرهای گمشده در جهان است. این شهر یک توقفگاه حیاتی در مسیر ابریشم بوده است اما در مدت کوتاهی پس از ساخت، یک رشته زمین لرزه، مسیر آب به پترا را متوقف کرد و ساکنان را مجبور به مهاجرت نمود این شهر نیز به عنوان یکی از عجایب دیدنی جهان شناخته شده است.


پرو، ماچوپیچو

این شهر یک شهر باستانی از دوره "اینکا" است و در بالای تپه ارووبامبا در پرو واقع شده است. در سال 1983 به عنوان یک میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در آن زمان تاکنون محبوبیت خود را به عنوان یک مقصد گردشگری حفظ کرده است. این شهر که با نام "ماچوپیچو" شناخته شده است در دهه 1450 ساخته شده و فقط 100 سال بعد به دلیل تهاجم اسپانیا به آمریکای جنوبی، رها شده است. در حقیقت "شهر گمشده اینکاها" بیش از 550 سال خالی از سکنه بوده است. بسیاری از سازه های آن هنوز دست نخورده اند و همچنین این شهر به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته تا اطلاعات بیشتری در مورد فرهنگ اینکاها کسب کنند.


تیکال، گواتمالا

این شهر گمشده متعلق به دوران مایاست، امروزه ممکن است به نظر شهر دور افتاده ای باشد اما قبل از قرن چهارم، این شهر پایتخت یکی از قدرتمندترین حاکمان مقیم مایان بود. این سلسله در قرن چهارم توسط Teatihuacan شکست داده شد، در نهایت در قرن 10 رها شد. امروزه تیکال یکی از بزرگ ترین و زیباترین مکان های مایاست و در حال بررسی نیز است تا هدف دقیق معابد هرم شکل را پیدا کنند. این شهر همچنین یک مقصد توریستی بسیار محبوب در گواتمالاست.


پمپئی، ایتالیا

پمپئی یکی از معروف ترین شهرهای گمشده در جهان است. و در زمانی که کوه ووزویوس فوران کرد در زیر خاکستر آتشفشان دفن شد. بعضی از مردم این شهر فرار کردند، در حالی که چندین نفر در این محل مدفون شدند و بقیه آن ها بعدها در قرن 18 زمانی پیدا شدند که شهر دوباره کشف شد. آتشفشان هنوز فعال است و شهر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است تا مورد نحوه زندگی که در 2000 سال پیش در طول امپراتوری روم وجود داشت، معلوم شود.


آنگکور، کامبوج

مجتمع Angkorwat یکی از بزرگ ترین معابد هند و جهان است که قدمت آن به قرن 12 می رسد. این معبد پیش از قرن 12 به عنوان معبد رسمی، توسط پادشاه خمر سورویامان دو ساخته شد. پادشاه پس از فوت در این مکان دفن شد. اگرچه در ابتدا معبد هندو بود، امروزه ساختار بودایی دارد و همچنین در پرچم کامبوج دیده می شود. این معبد بزرگ در سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را جذب می کند و در سال 1992 به عنوان میراث جهانی اعلام شد.


تئوتیاکان، مکزیک

این شهر احتمالا یکی از ناشناخته ترین شهرهای از دست رفته جهان و سازنده های اصلی آن همچنان ناشناخته است. تئوتیاکان یک مجتمع بزرگ شهری است که بیش از 20 کیلومتر مربع وسعت دارد و توسط هرم های زیادی احاطه شده است. این شهر بزرگ باستانی ظرفیت بیش از 100 هزار نفر را داشته است. مردم حدود 1400 سال پیش خانه های خود را به دلیلی نامعلوم رها کردند.


تیواناکو، بولیوی

بقایای شهر باستانی تیواناکو در نزدیکی دریاچه تیتیکای معروف در بولیوی به جا مانده است. این شهر یکی از بزرگ ترین شهرهای باستانی در این کشور است. برآورد شده است که در سراسر این شهر بین 10 تا 30 هزار نفر زندگی می کردند. دلیل اصلی ترک این شهر توسط ساکنانش اب و هوا و وضعیت کشاورزی در این شهر بود. زمین های اطراف این شهر حاصلخیز نبودند و کشاورزان موفق نشدند غذای مورد نیاز ساکنان را تامین کنند.

بنابراین تیواناکو پس از چند سال خالی از سکنه شد. هم اکنون بناهایی با معماری خاص در این شهر باقی مانده است که موجب شگفتی گردشگران و جهانگردان است.


تروی، ترکیه

برای مدت طولانی، "تروی" به عنوان شهر گمشده اسطوره ای بود که فقط در داستان های کلاسیک یونانی مانند ایلیاد از آن نام برده می شد. اما در سال 1860، یک حفاری در شهر ساحلی آناتولی انجام شد و طی آن بقایایی از یک شهر قدیمی پیدا شده که اکنون تایید شده است که این بقایا متعلق به همان شهر افسانه ای تروی است. مطالعه بیشتر این سازه های پنهان شده، نشان می دهد که شهر تروی بارها مورد حمله، نابودی و بازسازی قرار گرفته است و در نهایت در دوره بیزانس رها شده است. بسیاری از تلاش ها برای تایید وقایع جنگ تراوا، همانطور که در "ایلیاد" شرح داده شده است نشان داده که این شهر همان شهری است که یونانیان در اسطوره های خود از آن یاد می کنند.


پالنکوئه، مکزیک

پالنکوئه توسط قوم مایاها در جنوب مکزیک واقه شده است. قدمت این شهر به قرن هفتم می رسد. این شهر باستانی به دلایل نامعلومی رها شده است و همچنان دلیل ترک ساکنان این شهر برای دانشمندان روشن نیست. بشر برای قرن ها این شهر را فراموش کرده بود و این شهر در احاطه جنگل قرار گرفته بود. پالنکوئه در قرن نوزدهم کشف شد و به طور سیستماتیک حفاری، بازسازی و تبدیل به جاذبه توریستی شد. هم اکنون گردشگران زیادی برای دیدن بقایای تمدن مایاها به ویژه این شهر باستانی به مکزیک سفر می کنند.


آتلانتیس

آتلانتیس شهر معروف اسطوره ای ذکر شده در آثار افلاطون و بر خلاف دیگر شهرها که در فهرست هستند، تاکنون یافت نشده است. بیشتر مورخان و باستان شناسان بر این باورند که چنین شهری وجود ندارد. به اعتقاد افلاطون این شهر، فراتر از "ستون های هرکول" است و به دلیل در هم شکستن آن در اقیانوس اطلس غرق شده است. محل احتمالی این شهر به نظر می رسد که در نقاط مختلف دریای مدیترانه تا اقیانوس اطلس باشد. مانند تروی، بسیاری امیدوارند که این شهر نیز یک روز پیدا شود. تاکنون تیم های اکتشافی مختلفی از کشورهای مختلف برای یافتن این شهر افسانه ای تلاش کرده اند و تلاش ها همچنان ادامه دارد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده