دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تازه ها

تازه ها

بزرگ ترین صحرای جهان کدام است؟

ساحاری نام بزرگ ترین صحرای جهان است که در شمال قاره آفریقا واقع شده است. این صحرای بزرگ از غرب به شرق بیش از پنج هزار کیلومتر و از شمال به جنوب بیش از دو هزار کیلیومتر طول و عرض دارد و مساحت آن 9میلیون کیلومتر اندازه گیری شده است. این کویر بزرگ از شمال به دریای مدیترانه و از جنوب به کشورهای مصر و سودان راه دارد. یکی از ویژگی های مهم این صحرا کم بارشی آن است که آن را به خشک ترین و بی آب ترین نقطه جهان تبدیل کرده است. کارشناسان قدمت این صحرای بزرگ و خشک را به دو و نیم میلیون سال قبل تخمین می زدند. از نکات جالب و دیدنی درباره این صحرا می توان به وجود سنگواره ها و فسیل های بسیار قدیمی از حیوانات اشاره کرد. تپه ماسه ای های غول پیکر نیز از دیگر ویژگی های صحرای بزرگ آفریقاست که گاهی ارتفاع آن به بیش از 400 متر نیز می رسد.


اولین پروتز جهان چه زمانی ساخته شد؟

امروزه در دنیای مدرن ساختن انواع پروتزهای هوشمند به یک رقابت میان دانشمندان و محققان در سراسر جهان تبدیل شده است. پروتزهایی که هر یک ویژگی خاصی دارند و روز به روز طریف تر، دقیق تر و کاربردی تر می شوند اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید نخستین پروتز در جهان هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این پروتز چیزی نبود جز یک پروتز دندانی که از دندان حیوانات ساخته شده بود. در آن زمان مصری ها از دندان گرگ برای ساختن پروتز دندان استفاده می کردند و آن را با مفتول هایی که روکش طلا داشت، در دهان ثابت می کردند. این پروتزها در آن زمان هواداران زیادی داشت. علاوه بر پروتزهایی که از دندان حیوانات ساخته می شود، پروتزهای دیگری نیز تولید می شد که در دسترس عموم مردم قرار می گرفت و آن پروتزهایی بود که از استخوان حیوانات تراشیده و ساخته می شد. استفاده از این نوع پروتزها تا قرن ها بعد نیز در بین مردم رایج بود.


چرا بعد از گریه کردن سبک می شویم؟

خیلی ها می گویند گریه کردن باعث تخلیه عوامل استرس زا در بدن می شود و به همین دلیل است که افراد بعد از گریه کردن احساس سبکی و شادی را تجربه می کنند اما محققان در این باره چیز دیگری می گویند محققان بر این باورند که گریه کردن نه تنها مواد استرس زا را از بدن تخلیه نمی کند بلکه حتی این ایده را که موجب کاهش هورمون کورتیزول یا تعادل آن در بدن می شود، نیز رد می کنند. این گروه از محققان بر این باورند که گریه کردن به دلیل ویژگی هایی که دارد به کنترل تنفس و برگشتن فرد به ریتم تنفسی نرمال کمک می کند. بنابراین فردی که در معرض فشار عصبی یا ناراحتی قرار گرفته با کمک گریه ریتم تنفسی را به صورت ناخودآگاه کنترل می کند و این کار به سبک شدن و احساس بهتر وی منتهی می شود. با همه این ها محققان همچنان مطالعات شان را در این زمینه دنبال می کنند تا بتوانند عوامل دقیق تر دیگری را نیز برای تجربه این حس بعد از گریه شناسایی کنند.


اولین بار چه کسی غذا را منجمد کرد؟

خیلی ها تصور می کنند که غذای منجمد شده حاصل تکنولوژی های روز و دنیای مدرن است. در حالی که سخت در اشتباه اند. منجمد کردن غذا برای اولین بار در سال های میانی دهه 1850 در انگلیس اتفاق افتاد. در آن دوران برای نگهداری بهتر مواد غذایی به مواد نمک می زدند و آن ها را در محیطی سردتر از دمای بیرون نگه می داشتند. در این شرایط گاهی از یخ برای خنک کردن محیط استفاده می کردند اما این ماجرا در بین مردم عمومیت نداشت. تا سرانجام 50 سال بعد آمریکایی ها به فروش و عرضه میوه ها و غذاهای یخ زده پرداختند. ایده ساخته شدن اولین سردخانه های مواد غذایی از همان جا شکل گرفت. سردخانه هایی که سرمای آن ها در نهایت 10 تا 15 درجه زیر صفر بود و می توانست از پس انجماد مواد غذایی برآید و سلامت آن ها را تضمین کند.


خورشید چطور شما را وادار به عطسه می کند؟

همیشه این تصور در بین مردم وجود دارد که قرار گرفتن در معرض گرد و خاک، عطرها یا موی حیوانات و حتی قرار گرفتن در مسیر گرده افشانی گیاهان می تواند عامل بروز عطسه باشد. خیلی ها ابتلا به انواع آلرژی ها را نیز عامل تجربه عطسه می دانند اما کمتر کسی فکر می کند که تابش نور خورشید هم بتواند به عنوان یکی از محرک های جدی باعث بروز عطسه شود. در حقیقت نگاه کردن به خورشید یا هر شئ روشن دیگری می تواند واکنش هایی را در بدن شما ایجاد کند که در نهایت با تحریک عصبی سیستم عصبی پاراسمپاتیک به تجربه عطسه در افراد منتهی شود. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته حدود 10 تا 30 درصد مردم در جهان این نوع عطسه را که ناشی از تماشای نور خورشید یا هر منبع نوری دیگر است، تجربه می کنند اما هنوز علت اصلی آن را نمی دانند.


چرا مغز سکته می کند؟

متخصصان بروز هرگونه صدمه یا آسیب به بافت مغز را که ناشی از کاهش خون رسانی یا قطع خون رسانی به بافت مغز باشد، سکته مغزی تعریف می کنند. سکته مغزی به طور کلی به دو صورت رخ می دهد که غالب ترین آن ناشی از خون ریزی عمومی بدن و نوع دیگر آن ناشی از خون ریزی در داخل بافت مغز است.

سکته مغزی یکی از شایع ترین دلایل مرگ در جهان است. به طوری که در آمارهای جهانی این طور ثبت شده که از ایالات متحده آمریکا در هر دقیقه یک نفر به خاطر تجربه سکته مغزی جان خود را از دست می دهد. مهم ترین فاکتورهایی که احتمال تجربه سکته مغزی را افزایش می دهند، سن،جنسیت، بیماری، سابقه خانوادگی و نژاد فرد است.


لباس فضانوردی چگونه از فضانوردان محافظت می کند؟

افرادی که به فضا سفر می کنند، در معرض مجموعه ای از خطرها قرار دارند که هر کدام از آن ها می تواند سلامت بدن آن ها را به خطر انداخته و حتی با ریسک مرگ نیز همراه کند اما پوشیدن لباس های فضانوردی که شامل بخش های مختلفی است، می تواند به آن ها کمک کند تا در برابر انواع دماهایی که فضانوردان در موقعیت های مختلف در مدار زمین با آن مواجه می شوند، مقاومت کنند.

مهم ترین عاملی که می تواند سلامت فضانوردان را به خطر بیندازد کاهش میزان دمای هواست که گاهی به کمتر از منفی 100 درجه نیز می رسد. در کنار این موارد وجود گرد و غبارهای فضایی معلق در در فضا هم می تواند خطر بزرگی را برای فضانوردان به همراه داشته باشد. شاید گرد و غبار را ذره ای کوچک تلقی کنید که با توجه به تجهیزات تنفسی که فضانوردان دارند، شوخی کوچکی به نظر برسد اما همین ذرات از جنبه دیگر می تواند سلامت فضانوردان را به خطر بیندازذ و آن برخورد این ذرات با بدن فضانوردان است. چراکه این ذرات کوچک در فضا آنچنان سریع حرکت می کنند که آثاری مخرب تر از گلوله جنگی می توانند ایجاد کنند. بنابراین نبودن لباس علاوه بر ماجرای کنترل دما و پیشگیری از تابش نور و اشعه برای حفظ سلامت بدن فضانوردان لازم است.


آیا واقعا پوسیدگی دندان مسری است؟

محققان می گویند حتی اگر شما سه بار در روز مسواک بزنید و تمامی نکات بهداشتی درباره دهان و دندان را رعایت کنید اما همسر یا نزدیکان شما این موضوع را رعایت نکند، احتمال بی فایده بودن کارهای شما وجود دارد. آن ها معتقدند که اگر همسرتان بهداشت دهان خود را رعایت نکند و دچار پوسیدگی یا بیمار لثه باشد، به راحتی می تواند آن را به شما منتقل کند.

نتایج تحقیقی که در همین زمینه بر روی زوج های جوان انجام شده، نشان می دهد افرادی که دارای پوسیدگی دندان بودند یا باکتری های استروپتوکوک را داشتند و تجربه خرابی دندان را پشت سر گذاشته بودند، دارای همسرانی بودند که آن ها نیز به این بیماری مبتلا بودند.


چرا گوش انسان گاهی زنگ می زند؟

ماجرای زنگ زدن گوش دلایل مختلفی دارد. تغییر ارتفاع و عوض شدن فشار هوا یکی از مهم ترین دلایل آن است. اگر چه دلایل مختلفی مانند بروز بیماری ها یا عوارض ناشی از مصرف برخی داروها به ویژه در بین داروهای روان درمانی هم عامل بروز زنگ در گوش هاست اما مهم ترین عامل زنگ زدن گوش جا به جایی ناگهانی فشار هواست. در این شرایط گوش ها نمی توانند به راحتی خود را با این تغییر تطبیق دهند. بنابراین بر اثر عوض شدن فشار هوا احتمال ورود یا خروج هوا از گوش با سرعت وجود دارد که صدایی شبیه به زنگ ایجاد می کند. این زنگ تا زمانی که گوش بتواند خود را با شرایط تطبیق دهد از فرد شنیده می شود.


پرچم کدام کشور مستطیل شکل نیست؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تنها کشوری که پرچمش مستطیل شکل نیست، کشور نپال است. پرچم این کشور از دو مثلث تشکیل شده که روی هم قرار گرفته اند و رنگی قرمز دازند. نپالی ها این پرچم را که در هاله ای از رنگ آبی محصور شده، نماد صلح و پیروزی می دانند. نکته جالب این جاست که استفاده از پرچم های مثلثی شکل دو قرن پیش و قبل از روی کار آمدن دولت نپال در جهان رایج بوده و به مرور جای خود را به پرچم های مستطیل شکل که امروزه نیز مرسوم است، داده است. با همه این ها نپال جزو کشورهایی است که پرچمی متفاوت دارند و نشانه گل صد تومنی که یکی از نمادهای این کشور است در میان پرچم سرخ آن دیده می شود.

البته پیش از شروع کار دولت جدید، پیش از این به جای تصویر گل صد تومنی از نماد ماه و خورشید برای این پرچم استفاده می شد.


آیا ویرایش ژن ها روی سلامت ما تاثیر می گذارد؟

اگر چه ماجرای دستکاری ژن از چینی ها سر و صدای زیادی در جهان ایجاد کرد و در نهایت منتهی به متوقف شدن این بررسی شد اما ماجرا از این جا آغاز شد که آیا می توان با دستکاری ژنتیکی و تغییر آن سلامت جنین و انسان های متولد شده، را تضمین کرد.این تحقیق اگرچه روی دو جنین انجام گرفته و هنوز در ابتدای راه است اما به اعتقاد محققان فقط بخش کوچکی از یک کوه غول پیکر یخی است که زیر اقیانوسی بزرگ پنهان شده است. محققان بر این باورند که با دستکاری ژنتیکی احتمال غیر فعال کردن بعضی بیماری ها در بدن وجود دارد اما مسئله این است که این کار چه صدمه ای به دیگر بخش های بدن می زند و آیا تهدیدی برای بدن محسوب می شود یا خیر.


اثر انگشت گربه ها روی بینی!

حتما برایتان جالب است اگر بدانید که گربه ها هم مانند اثر انگشت انسان ها قابلیتی دارند که فقط منحصر به خودشان است و این اثر برای هر گربه خاص است. در جهان نمی توان دو گربه را یافت که این اثر را به صورت یکسان داشته باشند. اثر منحصر به فرد گربه ها روی بینی آن ها قرار دارد. با اسکن اثر روی بینی آن ها می توان دو گربه بسیار مشابه که چشم قابلیت شناسایی تفاوت های آن ها را ندارد، به سادگی شناسایی کرد. اثر روی بینی گربه ها درست مانند رد اثر انگشت انسان است و همان طور که در بین انسان ها دو فرد را نمی توان با یک اثر انگشت شناسایی کرد، در بین جمعیت گربه ها نیز نمی توان این رد را برای دو گربه به صورت یکسان یافت.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده