دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آماده باش در برابر تهدید هوش مصنوعی

آماده باش در برابر تهدید هوش مصنوعی

شرکت نوروتکنولوژی "ایلان ماسک" در حال ساخت یک ابزار ویژه برای اتصال مغز انسان با رایانه ها بدون هرگونه اتصال فیزیکی است. "نورولینک" که یک شرکت آمریکایی در زمینه "نوروفناوری" یا "فناوری های عصبی" است، با هدف توسعه توانایی های مغز انسان در سال 2016 تاسیس شده است. این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو، با حضور فعال 85 مهندس در تلاش است تا با توسعه کارایی یک تراشه کوچک که در مغز کاشته می شود، به علاوه یک رابط کاربری، ارتباط مستقیم میان مغز انسان و کامپیوتر برقرار کند. در واقع هدف اصلی او در این پروژه، ساخت یک درایو یا قطعه ای سخت افزاری برای خواندن و ذخیره کردن داده ها در مغز انسان است.


هوش مصنوعی؛ انسان را به سرنوشت میمون ها دچار می کند

"ایلان ماسک" مدیر عامل و دارنده این شرکت و نیز چندید شرکت موفق دیگر همانند " Space X " و شرکت معروف "تسلا"، در مواردی ترس و نگرانی خود را از سرعت توسعه هوش مصنوعی ابراز کرده است. او می گوید که برای غلبه بر خطر هوش مصنوعی که اکنون "تهدیدی واقعی" است، انسان باید با ماشین ادغام شود.

ایلان ماسک پیشتر نیز گفته بود که هوش مصنوعی تهدیدی است که می تواند بشریت را نابود کند، بنابراین ما باید خودمان را یک گام از آن جلوتر باشیم.

به گفته او روشن است که "AL" یا هوش مصنوعی، تنها هوش دیجیتال است و به هر اندازه که الگوریتم ها و سخت افزارها پیشرفته شوند، عملکرد این هوش دیجیتال نیز به وضوح از هوش بیولوژیکی بهتر خواهد شد.

ایلان ماسک هشدار داد که انسان می تواند به همان سرنوشتی مبتلا شود که میلیون ها سال پیش بر اثر حضور گونه هوشمندتری به نام "انسان مدرن" (Homo sapiens) بر سر میمون ها آمد و در نهایت به زندگی در فضایی بسیار محدود در حد جنگل یا باغ وحش محکوم شده اند. این وضعیتی است که در انتظار بشر و تمام سرمایه داران قدرتمند است. اگر ماشین بتواند در دانش و کارایی، از نوع بشر فراتر و پیشتر برود. امروزه نیز انسان مدرن که از ابتدا به عنوان یک گونه از نخستی ها، بسیار هوشمندتر از دیگر نخستی ها بود و توانست همه گونه های دیگر را مقهور خود کند، به کمک ابزارهای هوشمند انسان ساخت، همچنان قادر است زیستگاه دیگر گونه ها را مورد تهاجم قرار دهد.


همزیستی مغز و ماشین برای دفاع از انسان

ایلان ماسک یادآوری کرده است که تولید یک تراشه کوچک قابل کاشت در مغز انسان،درست در بهترین مدل هالیوودی اش، به علاوه یک "الکترود رابط عصبی میکرونی" یا یک تراشه که خود متشکل از اتصالات ریز دیگری است که در مغز انسان کاشته می شود، از برنامه های دراز مدت شرکت "نورولینک" است.

هدف بلند مدت شرکت نورولینک دستیابی و استفاده از تراشه ای است که همراه با توده ای از سیم های بسیار نازک، در جمجمه کار گذاشته می شود. این تراشه به شما کمک می کند که قادر به همزیستی و هماوردی با هوش مصنوعی شوید.

ایلان ماسک می گوید: "در حال حاضر در جهان ما "تایکون" ها یا قدرتمندان متنفذ می توانند از "دموکراتیزه کردن هوش" جلوگیری کنند. یعنی جهانی که در آن دولت ها و شرکت های بزرگ بر مردمی که هر چند اکثریت دارند اما از منابع قدرت بی بهره اند، سلطه یافته اند."

اما به به کار گیری این سیستم، نوعی "دمکراتیزه کردن هوش" محقق می شود به طوری که دیگر اطلاعات به شکل دیجیتالی خالص و به طور انحصاری از دولت ها و کمپانی های بزرگ پشتیبانی نخواهد شد.

ماسک معتقد است که انسان ها باید همزمان با ادامه نوآوری های پیشرفته در هوش مصنوعی که مبدل به جزء جدایی ناپذیر تولیدات و دستگاه هایی شده که در زندگی روزمره از آن ها استفاده می کنیم، فناوری های سایبورگ را کشف و تجربه کنند.

در چنین شرایطی اساسا ما چگونه می توانیم مطمئن باشیم که آینده را همچنان مجموع اراده انسانی خواهد ساخت؟!

اگر میلیون ها انسان قادر باشند خود را با استفاده از پهنای باند بالا به تجهیزات هوش مصنوعی متصل کنند، در این صورت همه آن هاانسان های فوق العاده هوشمندی خواهند بود.


کمک به درمان آلزایمر

نورولینک قصد دارد دستگاه هایی تولید کند که بعضی بیماری های جدی مغز آسیب مغزی بر اثر سکته را درمان کند. این هدف کوتاه مدت این شرکت است اما هدف بلند مدت آن توسعه فناوری برای ادغام ماشین با مغز انسان و ارتقای هوش، حافظه و توان ادراک انسانی است. در نتیجه انتظار می رود که بشریت به سطح بالاتری از استدلال شناختی برسد. ایلان ماسک در این ایده از مفهوم "Neural Lace" یا "تور عصبی" الهام گرفته که بخشی از مجموعه داستان های علمی تخیلی و ایده یک نویسنده اسکاتلندی است.

ایلان ماسک می گوید شرکت نورولینک در صورت دستیابی به این فناوری می تواند به حل بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت انسان، مانند مشکلات ناشی از آسیب های نخاعی و بیماری هایی مانند آلزایمر کمک کند. زیرا کاشت الکترودها در زیر قشر مغز امروزه هم روشی شناخته شده است.

او می گوید: " ما پیش از این هم می دانستیم که چطور از این روش استفاده کنیم. ابتدا کاشت الکترودها در موتور قشر مغز، سپس ایجاد برش هایی از مسیرهای فرعی که از میان ستون فقرات عبور کرده و در آخر جاسازی کنترل کننده های بسیار ریز در نزدیکی عضلات، کاری است که باید انجام دهیم."

به گفته او این کار امروزه نیز برای باز گرداندن توان کامل و عملکرد اندام ها مورد استفاده است. بدیهی است که سالمندانی که حافظه خود را از دست داده اند، فراموش کردن فرزندان شان خیلی آزار دهنده است اما حتی همین مشکل نیز قابل درمان است.


فاصله میان واقعیت و تخیل: 10 سال

ایلان ماسک همواره به دلیل ایده های آینده نگرانه اش در زمینه های مختلفی از سفر به فضا و اقامت در مریخ گرفته تا ساخت خودروهای بدون راننده، شخصیت شناخته شده جهانی است. ایده ها و سخنان او که برخی نیز محقق شده، بیشتر در مرز واقعیت و تخیل است اما عملکرد او تاکنون به بسیاری از تخیلات بشر جامه عمل پوشانده است. شرکت نورولینک و اهداف اعلام شده از سوی او در ارتقای هوش انسانی همگام با هوش مصنوعی، جدیدترین حوزه ای است که او می کوشد ایده های عجیب و شگفت آور خود را در آن به اجرا بگذارد.

آنچه که درباره کاشت تراشه در مغز و اهدافش در شرکت "نورولینک" می گوید نیز همانند دیگر برنامه های او، به شدت به فیلم های علمی تخیلی نزدیک است. با این حال مدیر عامل شرکت تسلا و SpaceX می گوید که این فناوری که اکنون در حد تخیل است، ظرف یک دهه آینده محقق و واقعی خواهد شد.


همه ما اکنون هم سایبورگ هستیم!

ایلان ماسک در سخنرانی ویژه ای که در کنفرانس هوش مصنوعی داشت، گفت: " همه ما هم اکنون هم سایبورگ هستیم. شما از طریق گوشی ها و رایانه های خود و تمام اپلیکیشن هایی که از طریق گوشی یا لپ تاپ بزای اداره امور روزمره خود استفاده می کنید، قدرتی به مراتب بیشتر از رئیس جمهور ایالات متحده در 30 سال پیش دارید." او در جایی دیگر گفته است: " این فرصت خوبی است که انسان ها بتوانند با کمک "تور عصبی" که شبیه به یک شبکه توری مافوق نازک است و در جمجمه کاشته می شود، کارکرد مغز خود را مانیتور کنند."

به گفته او بدون دستیابی به فناوری "تور یا شبکه عصبی" انسان قادر نیست با رشد سریع هوش مصنوعی همگام شود.

کار در "نورولینک" در واقع ترکیبی از علوم آینده و جراحی مغز است که قصد دارد مستقیما مغز انسان را به کامپیوترها و دیگر دستگاه های هوشمند الکترونیک متصل کند. این کار از طریق کاشت ایمپلنت های سایبرنتیک و با کمک گجت ها و برنامه های کاربردی مرتبط با آن صورت می گیرد.

به گفته ایلان ماسک رابط های مغز ماشین (B2M) یک بخش مهم از آینده بشریت است. این گفته به خوبی نشان می دهد که ایلان ماسک و دیگر همکاران او تا چه حد درباره آثار احتمالی ناشی از سلطه هش مصنوعی بر آینده جهان و بشریت نگران هستند و راه حل را در یافتن روش هایی برای افزایش کارایی مغز و هوش انسان، همپایه آن درجه از هوش می دانند که در هوش مصنوعی به عنوان "ابرهوش" در راه است.


پیشگامان نگران آینده فناوری

در شرایطی که بسیاری از رهبران و پیشگامان فناوری های نو تلاش بر توسعه هوش مصنوعی را برای انسان مفید و ارزشمند می دانند، برخی دیگر از پیشگامان فناوری معتقدند رشد سریع فناوری هوش مصنوعی، تهدیدی برای بشریت است. طبق آنچه که در رولینگ استون آمده، ایلان ماسک در نوامبر 2018، اظهار داشت که امکان موفقیت برای ساخت هوش مصنوعی ایمن بدون خطر غلبه بر انسان، تنها پنج تا ده درصد است. طبق همین گزارش ماسک دیدگاه های خود را در این زمینه در جمع کارکنان شرکت نورولینک مطرح کرده است. ماسک اظهار کرد که وضع مقررات برای هوش مصنوعی به شدت مورد نیاز است. زیرا این تهدیدی بنیادین برای بقای تمدن بشری است. در پاسخ به این تهدید جهانی، ایلان ماسک با همکاری طیف وسیعی از دانشمندان و متخصصان علوم گوناگون در شرکت نورولینک، ایده کاشت تراشه ها در مغز یا تور عصبی را مطرح و اجرا کرده است. او معتقد است که در صورت دستیابی به فناوری تور عصبی، این روش، کاتالیزوری میان فناوری و تکینگی(ادغام انسان و ماشین) است.


تکینگی و آینده نگری های کرزویل

بر اساس آینده نگری های "ری کرزویل" از مدیران برتر گوگل که بیشتر پیش بینی های او از 1980 تاکنون واقعیت یافته، تا سال 2021 کامپیوترها به اندازه کافی قدرتمند می شوند که قادر به شبیه سازی مغز انسان هستند. این در حالی است که هنوز کار مهندسی معکوس برای شناخت و درک روش ها و عملکرد مغز به پایان نرسیده است.

طبق همین پیش بینی ها تا 2029 انسان ها تقریبا کار مهندسی معکوس مغز را تکمیل خواهند کرد اما در حال حاضر، دانشمندان در زمینه مهندسی معکوس مغز فقط در بخش های مختلفی از مغز همانند مخچه موفق شده اند که مسئول شکل گیری مهارت های ماست. همچنین موفق به برش هایی از کورتکس مغز شده اند که مسئول تفکر انتقادی و نیز کورتکس های بینایی و شنوایی شده اند. بر اساس همین پیش بینی ها تا 25 سال آینده فناوری های هوشمند، میلیارد برابر قدرتمندتر از امروز خواهند بود.

بنابراین در صورتی که تا سال 2029 دانشمندان همه مناطق مغز را طراحی، مدل سازی و شبیه سازی کنند، این امر به نوبه خود، به انسان امکان می دهد تا با نرم افزار و روش های الگوریتمی، تمام ظرفیت ها و توانایی های مغز از جمله هوش هیجانی را هم شناخته و شبیه سازی کنند.

به گفته کرزویل کارایی، رایانه ها در آن زمان به مراتب قوی تر از مغز انسان خواهند بود زیرا انسان تا آن زمان قادر به ساخت ماشین هایی شده است که واقعا ظرافت و انعطاف پذیری هوش انسان را دارند و این ماشین ها هم به نوبه خود به پیشرفت و ظهور نسل بعدی ماشین ها کمک می کنند. در نتیجه ماشین ها قادر به ترکیب این قدرت با روش هایی می شوند که ماشین ها را تقریبا بر انسان ها برتری خواهد داد.


ارتباط با سرعتی میلیون ها بار سریع تر از زبان انسان

همچنین ماشین ها قادر خواهند بود به سادگی و با فشار چند کلید، دانش را به انسان تحویل یا میلیاردها اطلاعات را با دقت و صحت بالاتری به یاد آورند. آن ها قادر به اشتراک دانش با سرعت الکترون هستند که میلیون ها بار سریع تر از زبان طبیعی انسان است!

تا سال 2025 کرزویل پیش بینی گرده است که انسان تمدن ماشین-هوش انسان را میلیارد برابر گسترش می دهد. این وضعیت در نتیجه تکینگی فناوری یعنی ادغام انسان-ماشین رخ می دهد و این جا نقطه ای است که فراسوی آن واقعا غیر قابل تصور است.

بنابراین عجیب نیست که ایلان ماسک آشکارا نگرانی هایش را درباره آینده هوش مصنوعی و عواقب احتمالی آن برای بشر به وضوح مطرح می کند. او همچنین به وضوح درباره ایده ها و برنامه هایش برای ایجاد نوعی همزیستی انسان با هوش مصنعی از طریق کمپانی نورولینک صحبت می کند.

در واقع اوایل امسال ایلان ماسک درباره چشم اندازش از تولید انرژی از منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، باد، باتری و اینترنت متکی بر فضا و گونه های جدیدی از دولت سخت گفت که همه با هم بتوانند در آینده نزدیک، محیطی شبیه به زمین در مریخ ایجاد کند. او درباره یک زندگی چند سیاره ای در مریخ کاملا امیدوار است اما تحقق همه این ایده ها و برنامه های شگفت آور، تماما وابسته به کسب موفقیت او و تحقق اهداف اعلام شده، در شرکت "نورولینک" است.


منبع: مجله دانستنیها

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده