خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خوراکی های ضد آلودگی!

خوراکی های ضد آلودگی!

هوا که کمی سرد می شود و می گذارد نفس بکشیم و از گرمای کشنده تابستان، استخوان سبک کنیم، آلودگی هوا سر بلند می کند! انگار که گرما و بعد هم آلودگی هوا کمر به قتل ما بسته باشند. هوا که ابری می شود، دل خوش می کنیم به باران! اما باران نمی بارد و مثل لحافی، روی شهر می افتد و نفس شهر را می برد. در این روزهاست که معمولا اشتها نداریم. سردرد، سوزش گلو، چشم و احتمالا اسهال و استفراغ هم گریبان ما را می گیرد و همه چیز به هم می ریزد. در این مواقع یا باید شهر را ترک کنیم و بعد از عادی شدن وضعیت به شهر برگردیم یا باید با تغذیه درست، به داد خودمان برسیم. راه اول معمولا دشوار است. بنابراین راه دوم گزینه بهتری است. بنابراین بهتر است درباره بخور و نخورهای زمان آلودگی هوا بهتر و بیشتر بدانیم.


پر شور نباشید

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

تشنگی بیش از اندازه معمول، خشک شدن زبان، گلو و احساس سوزش در بینی، گلو و چشم ها، همگی نشانه های آلودگی هوا و تاثیر منفی آن روی بدن و بخش هایی از بدن است که با مخاط پوشیده شده اند. در این شرایط باید آب کافی و ترجیحا آب حاوی کمی آب لیمو ترش تازه و آب نارنج نوشیده شود. بنابراین سعی کنید از خوردن یا آشامیدن خوراکی ها یا نوشیدنی هایی که تشنگی را تشدید می کنند، خودداری کنید. بنابراین در روزهایی که هوا آلوده است، از خوردن نمک و یا هر نوع خوراکی طعم دار شده با نمک خودداری کنید. بهتر است از همین حالا هم آوردن نمکدان سر سفره غذا را کنار بگذارید. همه ما روزانه با مصرف مواد غذایی یا حتی نوشیدنی های مختلف، مقدار نمک لازم را دریافت می کنیم و کمتر پیش می آید که بدن به نمک احتیاج داشته باشد. نمونه: چیپس، پفک، ذرت بوداده، خیارشور و ترشی


شیرین نباشید

تلخی ناشی از گرمای هوا، شیرینی خوردن بسیاری از خوراکی ها را از بین می برد! به همین دلیل هم ممکن است غذا یا دسر سنگین یا خیلی شیرینی هم نخورده باشید اما خوردن شیرینی ها می تواند حالت های نا مناسب ناشی از آلودگی هوا مانند احساس سنگینی و پری، حالت تهوع، دل پیچه، سرگیجه و ... را تشدید کند. بنابراین سعی کنید از خوردن این خوراکی ها که می تواند نشانه های آلودگی هوا را تشدید کنند، خودداری کنید. شیرینی بیش از اندازه، معمولا باعث بروز حالت تهوع و دل پیچه می شود.

نمونه: انواع شیرینی، شیرینی تر، کیک، دسر، نوشیدنی های شیرین مانند انواع شربت ها


از محرک ها فاصله بگیرید

به اندازه کافی در هوای آلوده، گلو، چشم و بینی به دلیل آلودگی هوا دچار سوزش می شوند. علاوه بر این که در این شرایط، معمولا به دلیل مشکلات گوارشی، حالت هایی مانند سوزش سر دل، افزایش اسید معده، اختلال در گوارش و دفع و... هم دیده می شود، بنابراین سعی نکنید با خوردن غذاها یا نوشیدن نوشیدنی هایی که این حالت ها را تشدید می کنند، به مشکلات اضافه کنید. در صورتی که دچار مشکل افزایش اسید معده شدید، حتما با خوردن دارو به تجویز پزشک و استفاده از منابع غذایی سالم، مشکل را برطرف کنید تا به دلیل آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن، دچار مشکل معده و دستگاه گوارش نشوید.

نمونه: انواع غذاهای تند و ادویه دار، دسرها، نوشیدنی های خاص که باعث افزایش ترشح اسید معده می شوند.


با فست فودها قهر کنید

غذاها یا مواد غذایی ای که در گروه فست فودها و غذاهای حاضری جای می گیرند، حاوی چربی، نمک، ادویه و انواع مواد نگهدارنده هستند. همه این مواد، باعث تشدید تشنگی، اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، هضم، احساس پری، سنگینی و... می شوند. بنابراین خوردن آن ها همیشه و به طور خاص در زمان آلودگی هوا، مناسب نیست. سعی کنید از خوردن این خوراکی ها خودداری کنید.

نمونه: انواع کنسروها، سوسیس و کالباس، انواع فست فودها، انواع غذاها و نوشیدنی های فراوری شده و غذاهای اصطلاحا صنعتی و بسته بندی شده.


با دریایی ها خداحافظی کنید

بعضی افراد در حالت عادی، در اثر خوردن غذاهای دریایی، دچار حالت سرگیجه، تهوع، بی حالی و ضعف عمومی می شوند. در صورتی که با خوردن غذاهای دریایی دچار این حالت ها می شوید در زمان آلودگی هوا از خوردن این خوراکی ها خودداری کنید. در زمان آلودگی هوا، نشانه های ناشی از خوردن این خوراکی ها با علائم آلودگی هوا در کنار هم باعث تشدید حالت تهوع و سرگیجه می شوند.

نمونه: انواع ماهی، میگو و دیگر خوراکی های دریایی


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

تنبل شوید

درست است که هوا خنک، زیبا و دلچسب است اما هوای خوبی برای قدم زدن، ورزش و پیاده روی نیست. بنابراین شما که در همه طول سال حال و حوصله ورزش را ندارید! لطفا همین چند روز هم که بهانه خوبی دارید!ورزش نکنید! این نکته به ویژه درباره کودکان و نوجوانان، بسیار مهم است. به این دلیل که تحرک بدنی، ضربان قلب را افزایش داده و نیاز به اکسیژن بیشتر می شود. در هوای آلوده، فقط آلودگی به جای اکسیژن وارد بدن می شود. پس، در روزهای آلوده خود و فرزندان تان را از ورزش معاف کنید.


دور غذاهای سنگین خط بکشیم

در زمان آلودگی هوا، هضم و جذب مواد غذایی دچار اختلال می شود. به همین دلیل هم باید از خوردن غذاهای سنگین خودداری کرد. گوشت ها، از جمله غذاهای سنگین و دیر هضم هستند. هضم و جذب این قبیل خوراکی ها در زمان آلودگی هوا به نیروی دو برابری نیاز دارد. پس، باعث وارد شدن آسیب اضافی به بدن نشوید.

نمونه: غذاهای تهیه شده از گوشت قرمز، امعا و احشای حیوانات یا همان کله و پاچه، دل، جگر، قلوه؛ گوشت های فراوری شده، گوشت های نمک سود و ...


رنگی ها را کنار بگذارید

بسیاری از خوراکی هایی که مصرف می کنیم، حاوی رنگ خوراکی هستند. این رنگ ها اگرچه با رعایت استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، غذا و دارو، تهیه و استفاده می شود اما باز هم همیشه اما و اگرهایی دارند. بنابراین سعی کنید در زمان آلودگی هوا، از خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگی خودداری کنید.

نمونه: انواع تنقلات، نوشابه ها، انواع شکلات های رنگی، پاستیل ها، دسر، کیک، شیرینی ها و ...


با این ها آلودگی را دست به سر کنید


همان طور که خوردن و نوشیدن بعضی خوراکی ها در زمان آلودگی هوا مناسب نیست، بهتر است در زمان آلودگی هوا، سبد غذایی را از بعضی خوراکی ها پر کنیم.


آبکی شوید: به اندازه مناسب آب بنوشید. این کار باعث تکرر ادرار شده و به این ترتیب سموم راه یافته به بدن در اثر آلودگی هوا دفع می شوند. بهتر است داخل لیوان یا بطری یا تنگ آب، چند حلقه لیمو ترش و چند برگ نعنای تازه اضافه کنید. به این ترتیب خاصیت سم زدایی آب افزایش می یابد.


ترش باشید: نوشیدن یک تا دو فنجان کوچک آب لیمو ترش یا نارنج تازه همراه با کمی آب، خوردن نصف لیمو ترش یا نارنج همراه با میوه ها در میان وعده یا خوردن نصف لیمو ترش یا نارنج بعد از وعده ناهار، به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این خاصیت سم زدایی دارد.


با شیرها دوست باشید: در زمان آلودگی هوا، خوردن لبنیات کم یا بدون چربی و نوشیدن شیر بدون چربی، بسیار مهم است. لبنیات خاصیت سم زدایی داشته و باعث جلوگیری از مسمومیت می شوند. این نکته به ویژه برای بچه ها بسیار مهم است.


به سبد وصل شوید: همیشه و به شکل خاص در زمان آلودگی هوا باید میوه بخورید. به این دلیل که رمگ هر میوه بیانگر وجود نوعی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها هم بهترین ترکیب ها برای از بین بردن رادیکال های آزاد ایجاد شده در بدن هستند. سعی کنید تنوع رنگ میوه ها را مد نظر قرار دهید تا آنتی اکسیدان های مختلف به بدن برسد.


سبز باشید: سبزی ها علاوه بر این که مانند میوه ها حاوی آنتی اکسیدان هستند، دارای فیبر بسیار بالایی بوده و در نتیجه به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند. هرچه دفع بهتر و کامل تر انجام شود، به همان نسبت خطر تجمع سموم در بدن کاهش پیدا می کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده