خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مجمع الجزایر اعضا: 70درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد

مجمع الجزایر اعضا: 70درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد

شاید در ظاهر اصلا نشان ندهد و کمی عجیب باشد اما این هم یکی از عجایب خلقت است که 70درصد از کل وزن ما آدم ها را آب تشکیل می دهد. مایعی که هرگونه تغییر جدی در میزان آن می تواند به بیماری های مختلف و حتی مرگ منجر شود. استخوان بدن هم که ماده ای کاملا سخت است بیش از 20درصد آب دارد. در واقع آب در تمام اجزای بدن از جمله ماهیچه ها، استخوان ها، ریه ها، قلب، خون و ... در جریان است و به واسطه ی معادلات پیچیده ی خالق هستی وظایف متعددی بر عهده دارد. اگر می خواهید درباره ی این شگفتی خلقت بیشتر بدانید در این مطلب با ما همراه شوید.


حیات سلول ها

آب بدن یک دریای درونی با مزه ی شور است که در تمام رگ های خونی و مجاری باریک بدن جریان دارد و هر سلول و عضوی را سیراب می کند. بنابراین هیچ عضوی از بدن و هیچ سلولی بدون آب قادر به حیات نیست. در واقع آب به طور دائم همچون پول در بانک بین اعضای مختلف رد و بدل می شود تا هر عضوی به بهترین نحو ممکن به وظایفش عمل کند.


کی تشنه می شویم؟

طبق نظر متخصصین، بدن هنگامی که یک تا دو درصد مقدار کلی آب خود را از دست می دهد، این بی آبی را از طریق حس تشنگی و تمایل برای نوشیدن جبران می کند. تمایل برای نوشیدن به موقع ایجاد می شود. زیرا مغز، کلیه ها، غدد و هورمون های مختلف برای تنظیم میزان آب از دست داده و میزان آب دریافتی به درستی عمل می کنند. همه ی این اعمال با هیپوتالاموس شروع می شود. این غده مسئول تنظیم دمای بدن و تحریک فرایندهایی است که مایعات را در بدن متعادل می کنند. هنگامی که هیپوتالاموس مقدار کم آب را در خون تشخیص می دهد، آزاد کردن هورمون ضد ادرار را اعلام کرده و باعث می شود کلیه ها آب کمتری از خون خارج کنند که نتیجه ی آن ادرار کمتر، غلیظ تر و تیره تر است. در این وضعیت، یک ماده ی شیمیایی از راه خون به مغز رانده می شود و از آن مرکز پیامی به دهان و گلو فرستاده می شود و حس تشنگی به انسان دست می دهد. در شرایط معمولی بزرگسالان روزانه حدود 6درصد و کودکان 15درصد آب بدن خود را از دست می دهند که این اتفاق از طریق دفع ادرار، مدفوع، عرق کردن و تنفس انجام می گیرد. آب از دست رفته با حس تشنگی و تامین آب مورد نیاز به بدن بر می گردد.


تنظیم دمای بدن

فعالیت های شیمیایی در همه ی اعضای بدن به اضافه ی حرارتی که در اثر فعالیت ماهیچه ها ایجاد می شود، حرارتی را تولید می کند که توانایی سوزاندن ما را دارد اما آب موجود در بدن با تنظیم دمای درونی مانع از این می شود که در آتش درونی خود بسوزیم. درست مثل چرخش آب در موتور ماشین که منجر به خنک کردن آن و عملکرد درست موتور می شود.


حفاظت از اعضا

یکی از وظایف آب موجود در بافت های بدن انسان جلوگیری از وارد شدن ضربه های شدید به اندام هاست. دریای درونی بدن ما یک عامل ضربه گیر به شمار می رود که از ضربه های احتمالی جلوگیری می کند. به عنوان مثال مایع موجود در اطراف مغز باعث می شود مغز از صدمات سخت وارده محفوظ بماند. همچنین استخوان ها، محل اتصال آن ها و اعضای بدن واعصاب در محفظه ای از مایع قرار دارند تا بتوانیم در مقابل ضربه ها سالم بمانیم. در واقع اگر خدا این آب را در بدن ما قرار نمی داد، اعضای بدن از ضربه ها در امان نبودند و حتی کوبیدن پا روی زمین و زدن چکش بر چیزی بسیار دردناک و غیر قایل تحمل می شد.


انتقال مواد ضروری

دریای آب درون بدن ما یکی از بهترین حلال ها به شمار می رود که محلول های شیمیایی پر ارزش زیادی را همراه موادی که به حالت شناور هستند به نقاط مختلف بدن می رساند. مثلا نگهداری سدیم و پتاسیم به صورت محلول جهت انتقال تکانه های الکتریکی و فعالیت ماهیچه ها و اعصاب یک ضرورت است که آب موجود در بدن این کار را به خوبی انجام می دهد.


کمک به هضم غذا

در یک شبانه روز چیزی بین 7.5 لیتر آب در بدن تولید می شود. برای مرطوب نگه داشتن دهان، مقدار یک و یک چهارم لیتر آب بین منابع مختلف غدد بزاقی ترشح می شود و این بزاق ترشح شده علاوه بر مرطوب نگه داشتن دهان، عمل گوارش را نیز منظم می کند. معده نیز بالغ بر یک و یک چهارم لیتر شیره ی معده ترشح کرده و پانکراس، کبد و روده ها بالغ بر سه لیتر و نیم مایع ترشح می کنند تا هضم غذا به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد.


فقط سه تا چهار روز زنده می مانیم

انسان می تواند حدود سه هفته را بدون غذا زنده بماند. البته اگر آب و ویتامین به بدن برسد و هیچ غذای دیگری خورده نشود، تا یک سال هم می توان زنده ماند. اما در مورد آب داستان متفاوت است. در حقیقت آدم بدون آب سه تا چهار روز بیشتر زنده نمی ماند. تقریبا می توان حدود 100 ساعت را در دمای معمولی بدون آب تحمل کرد. اگر دمای هوا خنک تر باشد، این زمان بیشتر می شود و اگر گرم تر باشد این مدت کمتر خواهد بود.


عوارض کم آبی چیست؟


پوست اولین قربانی

پوست اولین قربانی کم آبی است. وقتی دچار کم آبی می شوید، بدن اولویت بندی می کند و آب را به مهم ترین جای ممکن می فرستد که به همین خاطر پوست در اولویت های بعدی قرار می گیرد و کم آبی در آن ظاهر می گردد. البته پوست کم آب به معنای پوست خشک نیست. در واقع پوست کم آب بر خلاف پوست خشک همچنان به تولید مقداری چربی می پردازد که قاعدتا در ظاهر چرب است و از زیر کم آب و خشک می شود که این موضوع را با یک آزمایش ساده می توان فهمید. پوست پشت دست خود بین مچ دست و انگشتانتان را به بالا بکشانید، اگر پوست شما سریع به محل خود بازگشت یعنی مشکل کم آبی ندارید اما اگر پوست شما به سرعت به محل اولیه باز نگشت شما حتما دچار کم آبی هستید.


سردرد وگیجی

کم آبی باعث می شود بافت مغزی آب خود را از دست بدهد و از طرف جمجمه تحت فشار قرار بگیرد که این مسئله نتیجه ای جز سر درد و سبکی سر نخواهد داشت. همچنین در اثر کم آبی، جریان خون و سپس اکسیژن مغز کاهش پیدا می کند و باعث می شود رگ های خونی مغز گشاد شوند که همین موضوع تشدید سردرد و سرگیجه را به همراه دارد..


یبوست و مشکلات گوارشی

وقتی دچار مشکلات گوارشی هستید، آب بهترین دوست شماست. وقتی روده های شما کم آب باشند، آب بیشتری از مواد غذایی جذب می کنند که نتیجه ی آن چیزی جز یبوست و مدفوع بسیار سخت نیست.


خستگی و بی حالی

وقتی بدن آب کافی دریافت نکند مقدار جریان خون کاهش پیدا کرده و همین موضوع باعث می شود قلب بیشتر کار کند. زیرا بدن نیاز به اکسیژن و سایر مواد مغذی دارد و قلب باید این بار را بر دوش بکشد که این نیز خستگی و بی حالی را به همراه دارد.


درد مفاصل

با وجود آب است که غضروف ها می توانند در مفاصل تقش یک روان کننده را بازی کنند. وقتی بدن کم آب می شود، غضروف ها آب کافی برای خیس بودن خود را ندارند و این باعث می شود حالت چزوک خورده پیدا کنند که همین اصطکاک مفاصل هنگام حرکت را زیاد می کند و منجر به درد مفاصل می شود.


تمرکز ضعیف

مغز گاهی اوقات به هوشیاری و تیزی همیشگی اش نیست. این پدیده به نام "خستگی مغز" شناخته می شود و اغلب اوقات به علت کم آبی رخ می دهد. از آن جا که 70درصد مغز را آب تشکیل می دهد، پس خیلی از کارکردهای درست مغزی به آب مربوط می شود. مطالعات نشان می دهد کمبود یک درصد اب در بدن باعث کاهش پنج درصدی عملکرد مغزی می شود.


دهان خشک و بد بو

وقتی آب بدن تامین نشود میزان ترشح بزاق دهان کاهش پیدا می کند و خشکی دهان ایجاد می شود. این مسئله صحبت کردن و قورت دادن را سخت می کند و در مواردی باعص مشکلات دندانی و بوی بد دهان می شود.


تپش قلب و کاهش فشار خون

کم آبی باعث می شود ضربان قلب بالا برود که اصلا نشانه ی خوبی نیست. همچنین فشار خون را کاهش می دهد و باعث استرس می شود.


حتما دو لیتر آب مصرف کنید

متخصصین تغذیه توصیه می کنند روزانه حدود دو لیتر آب مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود، اما با این حال تامین آب مورد نیاز بدن همیشه توسط افراد به درستی صورت نمی گیرد و فرد بدون این که بداند با کم آبی رو به رو می شود که در این هنگام نشانه هایی بروز می کند. به همان اندازه که وجود آب در بدن یک انسان ضروری است، رعایت آداب نوشیدن آن نیز برای تامین سلامتی حائز اهمیت است. چه بسا که بزرگان دین توجه زیادی به نحوه ی نوشیدن آب داشته و توصیه هایی در این زمینه مطرح کرده اند.


پیامبر اکرم(ص):"اگر کسی آب بخورد و در میان آن سه نفس بکشد، از عوارض به یک باره سر کشیدن آب در امان است"

امیرالمومنین(ع): "آب بهترین نوشیدنی در دنیا و آخرت است، از آب آسمان بنوشید چرا که بدن را پاکیزه و بیماری ها را رفع می کند"

پیامبر لکرم(ص): "آب را بمکید و آن را به یک باره سر نکشید زیرا درد جگر از آن بر می خیزد"

امیرالمومنین(ع): "از لبه ی شکسته ی ظرف و از کنار دسته ی آن آب نخورید زیرا شیطان (میکروب) بر دسته و لبه ی شکسته ی ظرف می نشیند"

امام صادق(ع): "سه نفس آب خوردن بهتر از یک نفس آب خوردن است. پسندیده نیست که انسان همانند شتر و چهارپایان آب بنوشد، زیرا آبی که به آرامی و شبیه مکیدن نوشیده شود، با ترشحات بزاق آغشته شده و در هضم غذا موثر خواهد بود . با هوا مخلوط نمی شود.بنابراین معده درد نمی گیرید و نوشنده ی آب احساس لذت بیشتری می کند"

امام رضا(ع): "هر کس می خواهد معده اش او را آزار ندهد، میان غذا خوردن آب ننوشد. هر کس چنین کند، رطوبت بدنش می نشیند و معده اش ضعیف می شود و رگ ها نمی توانند نیروی موجود در غذا را بگیرند.همچنین اگر پی در پی آب خورده شود، معده گشاد می شود"

امام صادق(ع): "از نوشیدن آب خیلی سرد اجتناب کنید، آب جوشیده ی ولرم سودمند است و هیچ ضرری ندارد. در حمام نیز آب سرد نخورید ، چون معده را خراب می کند"

امام رضا(ع): "آشامیدن آب سرد پس از خوردن چیز گرم و پس از شیرینی، دندان ها را از بین می برد"



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده