بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکاتی درباره سوپ!

نکاتی درباره سوپ!

سوپ جوجه داروی سرماخوردگی


بیشتر افراد بر این باورند که توصیه مادربزرگها برای خوردن کاسه سوپ جوجه یا مرغ در روزهایی که سرما خورده اند ریشه در باورهای قدیمی آن ها داشته و علمی نیست. اما باید بدانید سوپ مرغ به ویژه انواعی که با گوشت بلدرچین یا بوقلمون تهیه می شود حاوی پروتیین با کیفیت است و می تواند سیستم دفاعی بدن را تقویت و به طور طبیعی اثرات مخرب ویروس ها و سموم میکروب ها را خنثی کند. به گفته پژوهشگران سوپ جوجه خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند موجب تسکین گلودرد شود و به دلیل دارا بودن نوعی اسید آمینه قوی این توانایی را دارد که همچون داروهای خلط آور به خروج ترشحات مخاطی از ریه و بینی کمک کرده و به ویژه انواعی که با شلغم،کرفس،هویج،پیاز و جعفری مخلوط است کمک می کند تا در حین بیماری راحت تر تنفس کنید. این سوپ اگر با پیاز زیادی تهیه شود مواد گوگردی پیاز می تواند از طریق خون وارد ریه ها شده و عفونت مجاری تنفسی را التیام و به دفع سموم کمک کند. البته تعدادی از متخصصان بر این باورند که در سوپ کودکان از سبزی های حاوی نیترات همچون هویج و اسفناج استفاده نشود، چرا که مواد نیتراتی طی باقی ماندن در سوپ به آنزیمی خطرناک تبدیل و موجب بروز مسمومیت در کودکان شده و با افزایش نیتریت بزاق، سبب تخریب ویتامین A و C در بدن می شود.


سوپ جو، مقوی برای کودک و نوجوان


سوپ جو یکی از غذاهای مقوی و سیر کننده ای است که اگر به عنوان پیش غذا استفاده شود به میزان زیادی اشتها را می گیرد. این سوپ مغذی و دافع تب های گرم و برای رفع ضعف و رخوت جسمی بسیار نافع است. استفاده از جو پوست کنده یا پرک در این سوپ به هضم سریع و آسان تر آن کمک می کند. خواص درمانی و غذایی جو بیشتر از گندم است و به دلیل برخورداری از ویتامین های گروه B تقویت کننده سیستم عصبی و ایمنی بدن است و اثر خوبی در تکثیر باکتری های مولد ویتامین B در معده و روده دارد و به علت داشتن مواد صمغی،سینه و گلو را نرم می کند. از جو می توان به جای سیب زمینی در سوپ استفاده کرد. مصرف این سوپ برای مبتلایان به چربی و قند خون بالا مناسب است و به سبب فسفر فراوان، موجب تثبیت کلسیم و در نتیجه تسهیل استخوان سازی شده و مصرف آن برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار مفید و ضروری است.


سوپ قلم را از قلم نیندازید


بیش تر خانواده ها بر این باورند که افزودن ماهیچه یا قلم به سوپ موجب لذیذ و مقوی شدن آن می شود، اما در مقابل عده ای معتقدند قلم به دلیل چربی بالایی که دارد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و چربی خون را افزایش می دهد و در نتیجه مصرف آن را محدود می کنند. اما شاید این پرسش مطرح شود ارزش تغذیه ای سوپ ماهیچه یا قلم چه میزان است و چه کسانی مجاز به مصرف آن هستند؟

ماهیچه ترکیبی از گوشت و قلم است و به دلیل پروتیین با کیفیت و آهن بالایی که دارد سوپ آن برای خانم های باردار، سالمندان و افراد ضعیف و مصرف آن در زمان قاعدگی و سرما خوردگی توصیه می شود، اما به سبب آن که چربی موجود در ماهیچه دو برابر گوشت سینه مرغ است خوردن ان را به هفته ای یک یا دو بار کاهش دهید. درباره قلم هم باید گفت به دلیل آن که پر از کلسیم، آهن، روی و ویتامین B12 است، سوپ آن بسیار مغذی بوده و به گفته متخصصان علوم غذایی مصرف آن برای کسانی که از منابع کلسیم به ویژه لبنیات کمتر استفاده می کنند، مناسب است و برای هر سنی توصیه می شود، ولی به یاد داشته باشید چربی قلم بسیار بالا بوده و باید مصرف آن را محدود کنید.


سوپ آماده بخوریم یا نخوریم؟


این روزها در بیش تر فروشگاه ها انواع سوپ های خشک نیمه آماده و فوری به چشم می خورد. پایه اصلی بیش تر این محصولات انواع سبزی، آش، آرد، نشاسته، مواد قوام دهنده، روغن و ادویه بر اساسنوع آن قارچ؛ جو، هویج یا عدس به سوپ افزوده می شود. انواع نیمه آماده این سوپ ها پس از مخلوط شدن با آب جوش نیاز به حرارت طبخ دارد، اما انواع فوری آن پس از ترکیب با مایعات آماده مصرف است. سوپ های آماده در مقایسه با سوپ های خانگی کم مایه تر و رقیق تر بوده و هیچ گاه ارزش تغذیه ای سوپ خانه را ندارد، چون در فرایند خشک شدن مقادیر زیادی از ریز مغذی های حساس به حرارت محصول تخریب می شود.


سوپ هایی نه چندان مقوی


خوب است بدانید سوپ هایی که با عصاره های پودری آماده گوشت، مرغ و سبزی تهیه می شود به هیچ وجه با سوپ هایی که با گوشت و سبزی تازه طبخ می شود، قابل مقایسه نیست. چرا که آب گوشت و مرغ تنها درصد بسیار کمی از این عصاره ها را تشکیل می دهد و بیشتر این عصاره ها حاوی موتد طعم دهنده ای است که تنها مزه گوشت می دهد و زیاده روی در مصرف این نوع عصاره ها می تواند مشکل ساز باشد. به گفته این متخصصان ارزش غذایی این عصاره به حدی نیست که بتواند برای کودک و نوجوان در حال رشد مقوی و مفید باشد. این عصاره ها معمولا از گوشت سفید یا قرمز درجه دو تهیه می شود و سدیم گلوتامات (تشدید کننده طعم گوشت)، نمک و برخی ادویه ها به آن افزوده می شود.این عصاره به دلیل اینکه حاوی نشاسته و روغن جامد و افزودنی های دیگر است موجب قوام سوپ می شود.و این غلظت نشان دهنده مغذی و مقوی بودن محصول نیست. اما باید بدانید بر طبق یافته های علمی پژوهشگران مصرف مستمر محصولاتی که حاوی گلوتامات است می تواند به شبکیه چشم آسیب زده و موجب بروز سردرد، تنگی نفس، تهوع و احساس سوزش در عضلات شود و احتمال تشدید آسم،حملات میگرن و اختلال در ریتم ضربان قلب را افزایش دهد. از سوی دیگر مصرف این عصاره ها به دلیل ترکیبات سدیم دار در سوپ افرادی که پر فشاری خون، بیماری قلبی و نارسایی کلیوی دارند محدودیت مصرف داشته و نباید نمک جداگانه ای به سوپ افزوده شود.







بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده