خرید از سراسر دنیا


» تاثیر صحبت کردن با گوشی موبایل بر مغز

تاثیر صحبت کردن با گوشی موبایل بر مغز

نتایج یک تحقیق تازه: استفاده از گوشی‌های موبایل، فعالیت مغزی را افزایش می‌دهند



مدت‌هاست که بر سر اینکه گوشی‌های موبایل برای مغز آسیب‌زا هستند یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. گرچه بعضی‌ها حتی معتقدند که استفاده از موبایل احتمال ابتلا به تومورهای مغزی را بالا می‌برد، اما برخی هم اعتقاد دارند شواهد لازم برای اثبات آسیب‌زا بودن موبایل، هنوز کافی نیستند. خیلی‌ها هم توصیه می‌کنند که بهتر است کاربران در استفاده از موبایل محتاط باشند مثلا بچه‌ها بهتر است فقط درمواقع اورژانسی از موبایل استفاده کنند و کاربران دیگر هم در هنگام مکالمه طولانی از هندز فری یا اسپیکر بهره ببرند.


اما بر اساس یک تحقیق تازه، استفاده از موبایل می‌تواند باعث افزایش فعالیت مغز شود. در این مطالعه مغز ۴۷ نفر در هنگام صحبت با گوشی و زمانی که از موبایل استفاده نمی‌کردند با استفاده از PET اسکن با هم مقایسه شد. معلوم شد که استفاده از موبایل به مدت بیش از پنجاه دقیقه میزان فعالیت مغز را هفت درصد افزایش می‌دهد.


گرچه این تحقیق نشان‌دهنده خطری نیست اما نشاندهنده حساس بودن مغز انسان به امواج الکترومغناطیسی است. در تحقیقات قبلی برای بررسی تأثیر موبایل بر مغز، از مطالعه میزان جریان خون مغز استفاده می‌شود اما در پژوهش تازه از میزان مصرف گلوکز توسط سلول‌های مغزی برای بررسی استفاده می‌شود تا میزان فعالیت نواحی مختلف مغز مشخص شود.

اما باید توجه داشت که حساسیت با امواج الکترومغناطیسی مترادف با آسیب یا افزایش خطر سرطان نیست، حتی ممکن است این اثرات مثبت هم باشد.


بدن ما در همه اوقات در معرض امواج الکترومغناطیسی الست و در مقدایر کم این امواج تأثیری بر سلامت ندارند اما از آنجا که آنتن گوشی‌های موبایل با میدان مغناطیسی قوی در فاصله خیلی کمی از بدن قرار می‌گیرند، از انتهای دهه نود، دغدغه‌هایی در مورد خطرناک بودن موبایل بر سلامت انسان مطرح شد و به موازات آن تحقیقاتی هم انجام شد.


نتایج مطالعه‌ای که بیش از بقیه زمان برای انجامش، صرف شد در ماه می ۲۰۱۰ منتشر شد که نشان می‌داد افزایش خطر ابتلا به تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم متعاقب استفاده از موبایل وجود ندارد. البته همین تحقیق نشان داد که استفاده بسیار افراطی از موبایل احتمال ابتلا به تومورهای خوش‌خیم را بالا می‌برد.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده