خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اتفاقات علمی و تکنولوژیک که در رویا می دیدید

اتفاقات علمی و تکنولوژیک که در رویا می دیدید

رها شدن از بیان شرح حال های تکراری و نه چندان دقیق در مطب پزشکان، دور شدن از کابوس مرگ دست جمعی با سرطان یا رسیدن به رویای زندگی روی سیاره ای ایمن تر؛ شاید همه این ها تا همین چند سال پیش، سوژه نابی برای یک فیلم علمی تخیلی بود اما امروز، با دستاوردهای نوین محققان، این رویاها راه تحقق را در پیش گرفته اند. حالا از اکتشافات علوم پزشکی گرفته تا ژنتیک، هوا فضا و تلاش برای کشف راز و رمز انرژی های نو و... همه به دغدغه ای جدی برای پژوهشگران تبدیل شده است. همه آن چیزهایی که تا همین چند دهه یا حتی چند سال قبل، حتی در ذهن نمی گنجیدند، در آینده ای نزدیک تر از تصورتان، می تواند به جزئی عادی از زندگی روزمره تان بدل شود.


اصلاح ژنتیکی

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

در یکی از بزرگ ترین موفقیت های علمی سال 2017 دانشمندان موفق شدند با استفاده از تکنولوژی اصلاح ژنتیکی (CRISPR) اقدام به اصلاح ژن ها در داخل بدن انسان کنند.

با انجام یک سلسله آزمایشات با هدف حذف ویروس پاپیلومای انسانی HPV، یک ژل که حاوی DNA مورد نیاز برای غیر فعال کردن مکانیسم رشد ویروس مذکور بود برای 60 بیمار زن مورد استفاده قرار گرفت و نتیجه کاملا رضایت بخش بود. این تکنولوژی قادر است با تغییر در DNA بعضی باکتری های خاص، از اصلاح ژنتیکی برای کاهش اثر و از بین بردن آن ها استفاده کند.

خبر خوب این است که با پیشرفت های حاصله، دوران هزینه بر و پیچیده بودن فرایند اصلاح ژنتیکی به سر آمده است و پاینن آمدن هزینه ها این تکنولوژی را تبدیل به دانشی فراگیر کرده است به گونه ای که دانشمندان به دنبال یافتن راه هایی برای درمان اختلالاتی نظیر سرطان، بیماریهای خونی و بعضی انواع نابینایی هستند تا با استفاده از این تکنولوژی، آن ها را درمان کنند. حتی اخیرا گروهی از محققان موفق شدند با کمک تکنولوژی CRISPR یک خوک را با مهندسی ژنتیک تولید کنند که اندام های آن قابل پیوند به انسان است!

هرچند که اکنون نگرانی هایی بابت سوء استفاده از این تکنولوژی وجود داشته و بعضی از محققان نسبت به استفاده غیر مسئولانه از آن هشدار داده اند اما باید منتظر باشیم که اصلاح ژنتیکی آینده زندگی ما بر کره زمین را تغییر دهد.


رحم مصنوعی

مادر شدن دیگر آرزویی ناکام نیست، یکی از دلایل عمده مرگ و میر در نوزادان زایمان زودرس است. سالانه هزاران نوزاد زودرس متولد می شوند که بسیاری از آن ها متاسفانه به دلیل عدم تکامل ریه یا مغز دچار مشکلات جدی شده یا می میرند. پزشکان بیمارستان کودکان فیلادلفیا موفق به تولید یک رحم مصنوعی شدند که مشابه یک کیسه آب بزرگ است و گام بزرگی برای جلوگیری از مرگ و میر نوزادان نارسی است که قبل از هفته 37 متولد می شوند. این تکنولوژی تاکنون روی جنین گوسفند مورد بررسی قرار گرفته و کاملا موفقیت آمیز بوده است. این رحم مصنوعی biobag (کیسه بیولوژیک) نام دارد. در آزمایشات انجام شده، جنین نارس گوسفند در داخل این رحم مصنوعی قرار داده شده و مشاهده شده است که جنین مراحل رشد را مشابه آنچه در رحم تکمیل می شوند.

نظیر رویش مو و تکمیل ریه، طی کرده و در نهایت به حدی از رشد رسیده که بتواند در خارج از رحم ادامه حیات دهد. این کشف جدید می تواند جایگزین انکباتورهای فعلی که در حال حاضر برای نگهداری نوزاد نارس مورد استفاده قرار می گیرند، شده و اجازه دهد که تمامی مراحل رشد به خوبی در این رحم مصنوعی طی و نوزاد سالم متولد شود.


عینک نامرئی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادید که از ظاهر خود با عینک راضی نیستید و همیشه به دنبال راهی هستید تا بدون رفتن زیر تیغ جراحی بتوانید از دست آن خلاص شوید این خبر خوبی برای شما خواهد بود.

محققان آزمایشگاه بروکهیون (brookheaven) با استفاده از تکنولوژی نانو موفق به تولید نوعی شیشه ضد انعکاس برای ساخت عینک نامرئی شدند.

این شیشه برای طیف گسترده ای از امواج (امواج مرئی و مادون قرمز) تقریبا به طور کامل غیر قابل انعکاس است و وقتی انعکاس نور کاهش پیدا کند شیشه آن کاملا نامرئی و از دید پنهان به نظر می رسد. تولید این شیشه های ضد انعکاس می تواند راندمان صفحه های خورشیدی را نیز افزایش دهد که به نوبه خود انقلابی در صنعت انرژی های نو به شمار می آید. از کاربردهای دیگر این تکنولوژی می توان به بهبود عملکرد صفحه های نمایش تلفن های همراه هوشمند اشاره کرد.

حالا به لطف این پیشرفت تکنولوژیک، مشکل انعکاس نور در صفحه نمایش در فضای باز هم از بین خواهد رفت و علاوه بر همه این ها، با پیشرفت های به دست آمده، می توان با ساخت سطوح ضد آب و با قابلیت مقاومت بالا در برابر مه، عملکرد شیشه های اتومبیل ها و دیگر وسایل نقلیه را هم بهبود بخشید.


دور دنیا با خورشید

حدود 100 سال از اولین پرواز انسان بر فراز زمین می گذرد. بعد از برادران رایت که انقلابی در صنعت هوایی ایجاد کردند حالا نوبت "برتراند پیکارد" و "اندره بوپبرگ" است که به عنوان خلبان اولین هواپیما با سوخت خورشیدی نام خود را در تاریخ این صنعت ثبت کنند. آن ها موفق شدند یک سفر با مسافت حدود 42 هزار کیلومتر بر فراز چهار کشور، سه دریا و دو اقیانوس را با اولین هواپیما را که با سوخت صد درصد خورشیدی کار می کند، به نام خود ثبت کنند.

پروژه ساخت این هواپیما 10سال به طول انجامید، هواپیمای ساخته شده به اندازه یک خودرو وزن داشته و پهنای باند آن به اندازه یک بویینگ 747 است، در ساخت این هواپیما 17هزار سلول خورشیدی به کار رفته است.

سفر این هواپیما 16/5 ماه به طول انجامید و 19 رکورد جهانی از جمله رکورد طولانی ترین پرواز بدون وقفه تک نفره (از نظر زمانی) را از آن خود کرد.

این هواپیما با فرود در ابوظبی به پرواز خود پایان داد. پیکارد در پایان پرواز گفت: "هدفم از این پرواز افزایش آگاهی و توجه عموم به استفاده از انرژی های تجدید پذیر و نوست. آینده تمیز است، آینده شمایید، آینده اکنون است."


خداحافظی با ترس از تزریق

و حالا خبر خوش برای همه کسانی که ترس از تزریق دارو دارند. محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت ابزاری برای تزریق دارو شده اند که بدون نیاز به سوزن عمل تزریق را انجام می دهد. تزریق بدون سوزن یک راه جدید برای رساندن دارو به بدن بیمار بدون نیاز به سوراخ کردن پوست است. در نتیجه درد کمتر ناشی از انجام تزریق، این تکنولوژی با استقبال زیادی از سوی بیماران مواجه می شود. عملکرد این دستگاه که (prime) نام دارد به این صورت است که دز دارو را به صورت یک جریان فشار بالا با سرعت 0/7 ماخ به داخل بدن می فرستد. از دیگر فواید این دستگاه می توان به انجام تزریق با سرعت بسیار زیاد نام برد. همچنین با کمک گرفتن از این تکنولوژی وسیله معدوم کردن سوزن های ناشی از انجام تزریق نیز منتفی خواهد شد. در حال حاضر قرارداد تجاری برای تولید انبوه prime بسته شده و کسانی که فوبیای سوزن دارند، می توانند به زودی شاهد عرضه آن در بازار باشند.


پوست الکترونیک

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه توکیو از تکنولوژی جدیدی رونمایی کرده که به گفته آن ها می تواند علایم حیاتی بدن را بخواند و آن ها را روی یک قطعه نازک پلاستیکی که زیر پوست کار گذاشته می شود، نمایش دهد. این صفحه نمایش از تعدادی میکرو LED تشکیل شده و به عنوان مثال می تواند نرخ ضربان قلب را خوانده و ثبت کند. این اطلاعات به راحتی روی گوشی تلفن همراه شما قابل نمایش است و حتی می توانید آن را مستقیما برای پزشک خود ارسال کنید.


کشف سیاره جایگزین زمین

کارشناسان سازمان نجوم اروپا (ESO) موفق به کشف سیاره ای شدند که بهترین جایگزین برای زمین به نظر می رسد. وقتی از "حیات آن گونه که ما سراغ داریم" حرف می زنیم از چه حرف می زنیم؟ منظور ما از حیات به سبک زمین، این است که یک سیاره باید جو داشته باشد و آب سطحی مایع نیز در آن یافت شود. آن ها در این سیاره نشانه های حیاتی که بیشترین تشابه را به حیات روی زمین دارد، پیدا کرده اند و امیدوارانه می گویند که شاید بتوانیم روزی به آن سیاره کوچ کنیم.

این سوپر-زمین که (lhs1140b) نام دارد به فاصله 40 سال نوری از زمین واقع شده. همان گونه که زمین ما نور را از خورشید دریافت می کند. این سوپر-زمین نیز حدود نیمی از نور را از ستاره خود، Lhs1140 دریافت می کند. پس با این حساب، اگر خیال مهاجرت به آن سیاره به سرمان بزند، باید بدانیم که نه با خورشید، بلکه با ستاره نورانی دیگری برای گرم و روشن کردن خانه خود رو به رو خواهیم بود.

البته این سیاره، به تازگی راه فضا را پیدا نکرده، بلکه حدود پنج میلیون سال عمر دارد و قطری حدود 18هزار کیلومتر(1/4 برابر زمین ما) را داراست. مشاهدات انجام شده نشان می دهد که سطح این سیاره به احتمال زیاد از سنگ هایی با دانسیته مشابه آهن پوشیده شده است.

دانشمندان انتظار دارند از طریق مشاهدات بیشتر با تلسکوپ هابل مقدار تشعشعات دریافتی این سیاره را تخمین بزنند. در آینده نه چندان دور با کمک تلسکوپ های فوق پیشرفته و بزرگ نظیر جیمز وب مشاهدات بیشتری امکان پذیر خواهد بود.


پای نو سلام

دانش پزشکی هر روز گام های بزرگ تری در زمینه ترمیم بافت های آسیب دیده انسان بر می دارد. موسسه "ویک فارست" در حال حاضر پروژه های جدید زیادی را برای سرعت بخشیدن به دانش تولید اندام های مصنوعی برای کمک به بیماران در سراسر دنیا تعریف کرده است. تحقیقات انجام شده روی سلول های بنیادین منجر به پیشرفت های چشمگیری در این زمینه شده است و در حال حاضر امکان ترمیم آسیب های سیستم عصبی انسانی وجود دارد. البته این دانش هنوز در ابتدای راه خود است و لازم است تا با دستیابی به فرآیندهای تولید استاندارد، بتوان این تکنولوژی را به طور گسترده در خدمت دانش پزشکی در آورد.


قدیمی ها پیدا شدند

تا قبل از این تصور بر این بود که قدمت حیات روی زمین به حدود 200هزار سال قبل بر می گردد اما یافته های جدید نشان می دهد که آثار حیات روی کره زمین مربوط به خیلی قبل تر از این زمان است. یک تیم بین المللی از باستان شناسان موفق به کشف قدیمی ترین نشانه های حیات روی زمین شده اند. شواهد یافته شده از فسیل هایی که اخیرا کشف شده نشان می دهد که حیات روی این کره خاکی 15هزار سال بیش از آنچه تصور می شد، قدمت دارد. این فسیل هایی که در حوالی مراکش فعلی یافته شده این نظریه را تایید می کند که زادگاه انسان های مطرح در حوالی جنوب صحرای آفریقا بوده است. ژان ژاک هوبلین، مدیر موسسه "ماکر پلانک" که تحقیقات زیادی روی تکامل انسان انجام داده می گوید: " یافته های قبلی نشان می داد که گونه انسان در "باغ عدن" که به احتمال زیاد جایی حوالی جنوب صحرای آفریقا ساکن بوده است و حالا با یافتن بقایای فسیل های جدید به قطعیت می توان این فرضیه را تایید کرد و گفت که "باغ عدن" در واقع همان آفریقاست.


درمان HIV

رویای رها شدن از بیماری که تا سال ها در بسیاری از کشورها، مایه شرم و طرد مبتلایانش بوده، در آینده ای نه چندان دور، با کمک محققان به واقعیت بدل خواهد شد و حتی اگر درمان کامل بیماری را، یک پروژه محقق شده ندانیم، می توانیم نسبت به مهار ویروس و جلوگیری از انتقال آن در سال های آینده امیدوار باشیم.در سال های اخیر خبرهای امیدوار کننده زیادی برای درمان مبتلایان به بیماری ایدز منتشر شده و دستاوردهای بزرگی، از کاهش قدرت ویروس HIV تا کشف واکسن، به دست آمده است. یک شرکت بیوتکنولوژی داروی جدیدی به اسم (ABX464) معرفی کرده و آزمایش ها نشان می دهد این دارو موفق به کاهش قدرت ویروس HIV تا 40درصد شده است. در واقع کاهش قدرت ویروس تا این سطح به معنی این است که پیشرفت بیماری متوقف می شود و در این مرحله دیگر ویروس قابلیت انتقال نخواهد داشت.


واکسن سرطان

محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند که اولین آزمایش های واکسن سرطان روی انسان شروع شده است. آزمایش های قبلی روی موش ها نشان داد با تحریک سیستم ایمنی می توان علایم سرطان را از بین برده و حتی متاستاز سلول های سرطانی را نیز متوقف کرد. در واقع مکانیزم عمل این واکسن به این نحو است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا به سلول های سرطانی حمله کند.

در آزمایش های اولیه این واکسن روی موش ها با سرطان های مختلف از جمله لنفوم، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ تزریق شد و به طور باور نکردنی نه تنها موفق به حذف تومورهای سرطانی در 87 مورد از 90 مورد مطالعه شد بلکه حتی در مواردی که سلول های سرطانی از طریق متاستاز منتشر شده بودند نیز موفق به کنترل بیماری شد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده