خرید از سراسر دنیا


» دانستنی ها

دانستنی ها

راز جسدهای جنگجویان فراری قرون وسطی

در قبرستان قرون وسطایی جنوب آلمان، با قبرهای با شکوهی که در آن جا گرفته، تنها محلی برای آرام گرفتن جسدها نبوده است. پژوهشگران با بررسی ژنتیک اجساد به جا مانده، از احتمال وجود پیوند خانوادگی میان اجساد خبر داده و می گویند این قبرستان، احتمالا میزبان خانواده ای از جان باختگان بوده است. نشریه ی اینترنتی مدیوالیست در این باره می نویسد: "در این قبرستان، بقایای بدن 10 بزرگسال و سه نوزاد کشف شده است و باستان شناسان، در زمان کشف آن، از وجود جواهرات، سلاح حها و مایملکی باخبر شدند که احتمال تعلق قبرستان به جنگجویان قرون وسطایی را تایید می کرد.

حالا بعد از گذشت چندین سال از کشف قبرستان، احتمال وجود پیوند خانوادگی و ژنتیکی میان هشت نفر از اجساد، وابسته بودن پنج نفر دیگر به آن ها و بی ارتباط بودن سه نفر از جسدها به دیگران مطرح شده است. پژوهشگران می گویند بعید نیست که سه عضو غریبه قبرستان، جنگجویانی تحت تعلیم و تمرین بوده اند. حضور جواهرات زنانه در گورها از احتمال وجود زنان در آن ها خبر می دهد و حتی محققان، حضور پدر بزرگ و مادر بزرگ ها در این قبرستان خانوادگی یا شاید گور جمعی را تایید کرده اند و همچنان در مورد دلایل مرگ این افراد، تحقیق می کنند.


کشف روستایی کهن در مصر

باستان شناسان، به تازگی بقایای روستایی در مصر را کشف کرده اند. روستایی که گفته شده، حدود پنج هزار سال قبل از میلاد، مصری ها در آن سکنی گزیده بودند. به گفته ی محققان، ساکنان این روستا که در حاشیه ی نیل واقع شده بود، مدت ها قبل از حکمرانی فراعنه در آن زندگی می کردند؛ روستایی که حدودا 140 کیلومتری شمل قاهره قرار گرفته اتست و وجود بقایای سمگ و سفال، استخوان های حیوانات و گیاهان، از کار آمد بودن کشاورزی مصر در آن زمان حکایت می کند. گروه حفاری کاشف این روستا، بل بررسی مواد آلی موجود در بقایای گیاهی و جانوری این منطقه، قدمت این روستا را تخمین زده اند و آن را به حدود هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح نسبت داده اند.


رازهای جدید در مورد کلیسای قسطنطنیه


کلیسای باستانی ترکیه که زیر آب رفته، احتمالا معبد بت پرستان بوده است. کلیسایی که وجود آن در سال 2014 اثبات شد، حدود سه متر زیر آب قرار گرفته و در فاصله ی 50 متری ساحل دریاچه ی ایزنیک، با حدود دو ساعت فاصله از استانبول قرار گرفته است.


این کلیسا در سال 390 بعد از میلاد مسیح ساخته شده. درست در زمانی که استانبول قسطنطنیه نام داشته است. پس از کشف این کلیسا، چند گور انسانی در دیوارهای این کلیسای مغروغه نیز دیده شد که توجه بسیاری از باستان شناسان را به خود جلب کرده است.

گرچه چند سال از کشف این کلیسا گذشته اما باستان شناسان، به تازگی از احتمال بنا شدن آن روی یک معبد پرستش آپولو، خبر داده اند. آن ها به دنبال یافتن شواهد بیشتری در این مورد هستند و می گویند امکان بازدید گردشگران از این کلیسای غرق شده نیز فراهم خواهد شد.

چه این کلیسا خانه ابدی برخی از بت پرستان رومی باشد و چه نه، نمی توان آن را تنها بنای تاریخی دفن شده زیر آب دانست. پژوهشگران و باستان شناسان در دوره های مختلف تاریخ، راز وجود تمدن در گوشه های طرد شده ای از جهان را فاش کرده اند و ما در ادامه تنها بخشی از روستاهای غرق شده ی جهان را به شما معرفی می کنیم.


1- کلیسای غرق شده ی ونزوئلا

در سال 1985، تنها صلیبی از یک کلیسا، روی آب های ونزوئلا دیده می شد. کلیسایی که بعد از 20 سال غرق بودن در آب، در سال 2010 با کاهش حجم آب ها، بیرون آمد و امروز، کاملا روی زمین قرار گرفته است. این کلیسا در شهری واقع شده بود که ساکنانش، به دلیل بالا آمدن سطح آب، آن را خالی از سکنه کردند و به گوشه ای دیگر از زمین مهاجرت کردند.


2- روستای غرق شده ی ایتالیایی

بنای مخروطی شکلی در میان دریا، از وجود تمدن در شهری غرق شده حکایت می کند. کمی بعد از جنگ جهانی دوم، وقتی که تصمیم بر یکی شدن سه دریاچه و ساخت یک سد هیدروالکتریکی شد، روستایی با 163 خانه زیر آب رفت. از بناهای آن روستا، تنها بنایی متعلق به قرن چهاردهم باقی ماند و این بنا، به عنوان یادبودی برای روستای از دست رفته، سر از آب بیرون آورد.


3- روستای غرق شده پرتغال

ویلارینهو دافورنا، روستایی با قدمت تاریخی، که ساخت آن به امپراتوری روم باستان بر می گردد، تنها به دلیل ساخت سدی در نزدیکی آن، از نقشهی کشور پرتغال حذف شد. این روستای تاریخی که در شمال کشور پرتغال واقع شده است، تنها چند روز از سال، سر از آب بیرون می آورد و گردشگران متعددی برای دیدن بخشی از آن در روی آب، به پرتغال سفر می کنند.


با گرم تر شدن زمین کرم ها ما را خواهند خورد؟

محققان دیگر تردیدی در این مورد ندارند؛ می گویند با گرم شدن زمین، جانوران و حشرات گرسنه بیشتر می شوند و نیاز آن ها به تامین موائ غذایی شان، هر روز افزایش می یابد. از نظر آن ها، جهان گرم، جهانی با موجودات گرسنه و منابع غذایی کمتر است. جهانی با حشراتی که به غذای انسان ها یورش می برند و گرچه امروز تنها 10درصد از مواد غذایی جهان را به خود اختصاص داده اند اما با تغییرات آب و هوایی پیش رو، در آینده ی نزدیک حدود 20درصد از منابع غذایی جهان را، مصرف خواهن کرد.

به گفته ی پژوهشگران، گرمای بیشتر، سوخت و ساز بدن این جانداران را هم بالا می برد و نیاز آن ها به تغذیه را چند برابر می کند. غذاهایی که گرچه این جانداران ریز نقش، تنها 20 درصدشان را مصرف خواهند کرد اما بخش بسیار بزرگ تری از آن ها به دلیل هجوم این آفات، تلف خواهند شد و توان تبدیل آن به منابع غذایی برای انسان ها از میان خواهد رفت.


زنی که زبانش مو در آورد

بعد از تمام شدن دوره ی درمان عفونت با آنتی بیوتیک های تجویز شده، زبان این زن مو در آورد. زن پنجاه و پنج ساله به مرور شاهد تغییر رنگ زبانش شد و بعد از طی شدن دوره ی درمان، از سیاهی زبان و رویش موها روی آن حیرت زده شد. ماجرا از یک عفونت ساده شروع شد. مشکلی که بعد از تصادف رانندگی سراغ زن آمد. در این تصادف هر دو پای این زن دچار جراحت شد و به دلیل رشد میکروب ها در محل جراحت، چاره ای جز مصرف آنتی بیوتیک برای او باقی نماند.

لایوساینس در این باره می نویسد: "پزشکان مصرف دو آنتی بیوتیک مروپنم ماینوکسیلین را به او توصیه کردند و بعد از گذشت یک هفته، زن از بد طعم شدن دهانش ابراز ناراحتی کرد و زبانش به دنبال این احساسات ناخوشایند ظاهری عجیب پیدا کرد.

متخصصان پس از بررسی وضعیت او، عرضه ی " سیاه و مودرا شدن زبان" را غیر دردناک ارزیابی کردند و مصرف دخانیات، داروهای خاص و برخی دهانشویه ها را در ایجاد آن مؤثر دانستند.متخصصانی که مسئولیت درمان این بیمار را بر عهده گرفتند، تجویز ماینوکسیلین را دلیل این عارضه دانستند و گرچه در این مورد، اطمینان صد در صد نداشتند اما با تغییر آنتی بیوتیک مصرفی بیمار و البته رعایت کامل بهداشت دهان و دندان او، موفق به درمان و حل مشکل او در طول یک ماه شدند.


چطور نوت9 با جان خریدارانش بازی می کند

انگشت اتهام منتقدان، این روزها یکی از گوشی های گران قیمت و محبوب سامسونگ را نشانه گرفته است. خبر انفجار گلکسی نوت9، در کیف یکی از کاربران، بار دیگر محبوبیت سامسونگ در میان سایر رقبا را تهدید کرده است. دایان چانگ نیویورکی، در شکایت خود مدعی شده که در جریان استفاده از نوت 9 ، با گرم شدن بیش از اندازه ی گوشی رو به رو شده و در حال که برای کاهش دما، به استفاده از آن پایان داده و آن را در کیف خود گذاشته، بعد از چند دقیقه، با مشاهده ی دودی غلیظ و کیف دستی اش، متوجه منفجر شدن گوشی خود شده است. خانم چانگ می گوید سوختن تلفن هوشمند تا زمان انتقال آن به آب متوقف نشده و اتفاقی که تنها اندکی پس از استفاده جان او را به خطر انداخته است، اعتماد کاربران و منتقدان به امنیت استفاده از محصولات این کمپانی را خدشه دار کرده است.


روده های شما دقیقا به مغزتان وصل هستند

روده های شما برای خودشان نوعی مغز به حساب می آیند. می پرسید چطور؟ بد نیست بدانید که آن ها از بیش از 100 میلیون سلول عصبی تشکیل شده اند. اما موضوع این خبر، تنها پیچیدگی عجیب روده ها نیست. موضوع ارتباط تنگاتنگی است که این عضو بدن تان با مغز شما دارد. محققان می گویند روده ها با سرعتی خارق العاده پیام ها را به مغز شما می رسانند. آن ها از طریق یک مدار عصبی، تنها در چند ثانیه پیام ها را به مغز منتقل می کنند و محققان می گویند که اگر زبان روده ها را بفهمند، می توانند با فرستادن پیام دلخواه به مغز، نه تنها چاقی، افسردگی و اختلالات خوردن را درمان کنند بلکه می توانند راه مهار بیماری هایی چون اوتیسم را هم پیدا کنند.

به باور پژوهشگران، اگر توانایی هدایت روده ها برای ارسال سیگنال های دلخواه به مغز پیدا شود، می توان از طریق عضوی که پیش از این صحبت کردن از آن چندان خوشایند به نظر نمی رسیده، بزرگ ترین تاثیرات را بر عملکرد مغز گذاشت.


اگر احساس تنهایی بیش از هر زمانی به شما هجوم آورده بخوابید یادتان می رود

احساس می کنید بیشتر از همیشه تنهایید. نداشتن یک همدم، کسی که کنارش چای بنوشید و حرف هایتان را برایش بزنید، به غصه ی هر لحظه و هر روز شما تبدیل شده؟ محققان می گویند کمبود خواب، می تواند یکی از دلایل هجوم آوردن این احساسات به شما باشد. آن ها در بررسی های اخیرشان، ارتباط احساس تنهایی و کمبود خواب را کشف کرده اند و می گویند کمبود خواب می تواند تغییراتی را در احساسات شما ایجاد کند و شما را با چالش های روانی متفاوتی درگیر کند.

نشریه ی اینترنتی نیچر در این باره می نویسد: "محققان هنوز هم بر این باور هستند که تنها بخشی از احساسات ما به تجربیات گذشته مان وابسته هستند و با اصطلاح وضعیت امروز زندگی مان می توانیم تغییرات شگفت آوری را در وضعیت احساسی، عاطفی و هیجانی مان ایجاد کنیم.

به گفته ی محققان، تنها احساس بی دلیل تنهایی نیست که خواب آلودها را با خود درگیر می کند بلکه در بسیاری مواقع، خود این افراد با تغییراتی که در رفتار اجتماعی شان ایجاد می کنند، زمینه را برای تنهاتر شدن شان فراهم می کنند. بررسی محققان نشان می دهد که افراد نیازمند به خواب بیشتر 60درصد بیشتر از دیگران از مواجهه با نوقعیت های ارتباطی تازه اجتناب می کنند و میل کمتری به برقراری ارتباط با آدم ها دارند.


مشتری خانه دوم ما نخواهد بود

لکه ی قرمز بزرگی که سال ها در بالای مشتری دیده می شد، تنها از گوگرد و فسفر تشکیل نشده. بر خلاف تصور پیشین محققان، لکه های سرخ مشتری، از وجود مولکول های آب در این سیاره حکایت می کند اما آیا جریان داشتن آب در مشتری، امکان زیستن انسان ها در آن را روشن می کند؟

وجود آب در یک سیاره، همیشه احتمال وجود حیات در آن را به ذهن محققان متبادر می کند اما آن ها هنوز بر این باورند که وجود هیدروژن و اکسیژن در این سیاره و شکل گرفتن ابری چند لایه روی مشتری، به معنای امکان زیستن در این سیاره نیست.

محققان بر این باورند که نقطه ی قرمز رنگ روی مشتری، قطری در حدود 10 هزار مایل (16هزار کیلومتر) دارد و از سه لایه ابر تشکیل شده است. یک لایه از این ابر، از آمونیاک تشکیل شده، لایه ی میانی ترکیبی از آمونیاک و گوگرد دارد و لایه ی سوم را یخ و آب تشکیل داده است. بنابراین ، محققان تردیدی ندارند که مشتری، خانه ای برای آمونیاک، گوگرد، هیدروژن و اکسیژن و البته گاز متان است اما امکان زیست انسان ها هنوز در آن وجود ندارد.


کشف فیل های پرنده

ماجرا به خیلی قبل تر از آنچه بر می گردد که باستان شناسان فکر می کردند. به حدود شش-هفت هزار سال قبل. سال گذشته محققان بقایای استخوان های فیل های پرنده ای را کشف کرده اند که در حدود شش هزار سال قبل، به دست ماداگاسکاری ها قصابی شده اند و بر این باور هستند که اولین فیل پرنده شده، سال ها قبل از آن زمان، به دست ماداگاسکاری ها شکار شده است.

پژوهشگران می گویند نزدیک همان سال ها، گروهی از آدم ها به ماداگاسکار مهاجرت کرده اند و شکار فیل های پرنده را از همان زمان آغاز کرده اند. پژوهشگران در اکتشافات تازه شان که در "ساینس دیلی" منتشر شده است، استخوان های فیل های پرنده ای را کشف کرده اند که با ابزارهای انسانی، دچار آسیب شده بودند.

این پرندگان حدود سه تا چهار متر ارتفاع و حدود 500 کیلوگرم وزن داشته اند و تنها حیوانات غول پیکری نبوده اند که در آن زمان در کنار ماداگاسکاری ها زندگی می کرده اند.



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده