خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دانستنی ها

دانستنی ها

قورباغه باعث می شود زگیل بزنیم؟

این یک باور اشتباه درباره قورباغه هاست. متخصصان در این باره شما را مطمئن می کنند که دست زدن به قورباغه موجب ابتلا به زگیل نمی شود اما تماس با انسانی که به ویروس اچ پی وی مبتلاست، احتمال ابتلا به زگیل را بیشتر و بیشتر می کند. این ویروس از آن دست ویروس هایی است که انواع مختلف دارد و تا امروز بیش از 70 نوع آن شناخته شده است. بنابراین این موضوع که تماس با قورباغه ها یا حتی گربه ها می تواند منجر به بروز زگیل شود، دیدگاهی اشتباه است. اگرچه باید مراقب بود که تماس با حیوانات در صورتی که مبتلا به بیماری های پوستی باشند، خطرناک است. مخصوصا اگر زخم باز یا خراشی روی دست تان باشد که احتمال ورود آلودگی را به بدن بالا ببرد.


کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام

آیا انسان روزانه یک لیتر بزاق تولید می کند؟

خیلی ها تصور می کنند که بزاق دهان تنها به هنگام جویدن یا خوردن خوراکی ها ترشح می شود اما واقعیت این است که رطویت دهان شما به دلیل ترشح بزاق دهان است. محققان می گویند هر انسان به طور معمول بین یک تا دو لیتر بزاق ترشح می کند. در حالی که از ترشح آن غافل است.

صرف نظر از آن که بزاق فضای دهان را مرطوب نگه می دارد، خواص پزشکی دارد که می تواند به کاهش درد کمک کند. به همین دلیل است که گاهی می شنوید از بزاق دهان به عنوان یکی از بهترین مسکن ها یاد می کنند اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. بزاق دهان می تواند از ورود بسیاری از باکتری ها از طریق دهان به داخل بدن پیشگیری کند.


حس بویایی مورچه چطور کار می کند؟

اگر تصور می کنید که مورچه ها مثل ما چیزی شبیه بینی دارند و از طریق آن بوها را استنشاق می کنند سخت در اشتباهید. مورچه ها بوی مواد را از طریق سنسورهایی که روی شاخک ها یا آنتن هایشان دارند احساس می کنند. در حقیقت مورچه ها با کمک این سنسورها نه تنها مورچه های آشنا و همسایه هایشان را تشخیص می دهند، بلکه با کمک آن حشرات غریبه را نیز شناسایی می کنند. تحیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که آن ها برای پیدا کردن مواد و خوراکی ها هم از حس بویایی شان استفاده می کنند. این سنسورها که روی آنتن های موجود بر سر مورچه واقع اند به مورچه ها کمک می کنند که از فاصله بسیار دور مواد شیمیایی و خوراکی ها را شناسایی کرده و برای ذخیره و جمع آوری آن ها اقدام کنند.


سگ ها چطور می توانند بیماری را تشخیص دهند؟

مهم ترین ابزاری که به سگ ها در تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان پروستات، پارکینسون، سرطان پستان و مالاریا کمک می کند، حس بویایی آن هاست. محققان بعد از بررسی های زیاد به این نتیجه رسیدند که سگ ها قادرند بر اساس بوهای مشابهی که از افراد مبتلا به بیماری های خاص نظیر مبتلایان به بیماری مالاریا می شوند، تشخیص دهند که آن ها به این بیماری دچارند یا خیر. البته درصد تشخیص درست این بیماری ها از سگ ها در انسان شبیه هم نیست. به عنوان مثال سگ ها با بوییدن لباس افراد می توانند تا 70درصد از ابتلای آن ها به مالاریا خبر دهند یا با بوییدن ترشحات بدن یا ادرار افراد مبتلا به سرطان پروستات می توانند تا 90درصد احتمال ابتلای این افراد به بیماری ها را گزارش دهند.. نتایج این پژوهش ها که از گروه های مختلف علمی در کشورهای مختلف صورت گرفته، دانشمندان را بر آن داشت تا این احتمال را درباره بیماری های بیشتری بررسی کنند و از قابلیت های سگ ها برای تشخیص بیماری ها بهره بگیرند.


مارها بدون گوش چگونه می شنود؟

خیلی ها تصور می کنند که چون مارها گوش ندارند، چیزی نمی شنوند و ناشنوا هستند. نداشتن گوشی که قابل رویت باشد، حتی موجب شده این ذهنیت برای بعضی ایجاد شود که مارها کلا صدایی را نمی شنوند، اما این اصل ماجرا نیست. این که مارها گوش ظاهری ندارند، دلیل ناشنوایی آن ها نیست. مارها از راه های دیگری صداها را می شنوند. آن ها در حقیقت صداها را احساس می کنند. این ارتعاشات صدا در هواست که موجب می شود مارها صداها را تشخیص دهند. ارتعاشات و امواجی که از دیگر حیوانات به مارها می رسد، بعد از آنالیز مغزشان موجب می شود تا آن ها درکی از صدای حیوان مقابل پیدا کنند و واکنش مناسب را نشان دهند.

مارها برای دریافت این ارتعاش ها استخوانی کوچک دارند که در اصطلاح استخوان چهار گوش نام دارد. این استخوان اگرچه بسیار کوچک است اما می تواند ارتعاشات را به خوبی جذب کند و آن ها را به بخش حلزونی شکلی که در سر مار تعبیه شده است، انتقال داده و پس از آن مغز صدا را پردازش کند. این قابلیت مارها تقریبا با تمامی گونه های حیوانی متفاوت است و از جمله ویژگی های منحصر به فرد مارهاست که می تواند قابلیت شنیدن بدون گوش را برای آن ها فراهم آورد و در عین حال قوی ترین دریافت ها را از صداهای اطراف برای آن ها فراهم کند.


آیا زنانی که پسر به دنیا می آورند در معرض افسردگی اند؟

یک باور قدیمی در میان بعضی اقوام و مردم وجود دارد که به دلایل نامعلوم می کفتند زنانی که فرزند پسر به دنیا می آورند در مقایسه با افرادی که فرزند دختر به دنیا می آورند، بیشتر در معرض افسردگی یا حالات بهم ریختگی های روحی قرار دارند.

این باور عامیانه اما امروز با پژوهش های دانشمندان انگلیسی جامه عمل پوشیده است. محققان می گویند که احتمال ابتلای به افسردگی در مادرانی که صاحب فرزند پسر می شوند در مقایسه با بقیه 79درصد بیشتر است. این گروه از مادران در صورت ابتلا به این نوع افسردگی بعد از زایمان با علایمی نظیر خستگی، بی خوابی، بی انگیزگی، تمرکز نداشتن، افکار دلهره آور و در نهیت عدم ارتباط عاطفی با فرزندشان رو به رو می شوند. البته این گروه از محققان و روان شناسان بر این باورند که چگونگی ارتباط زوج ها و حمایت مرد از همسرش هم می تواند بروز این نوع افسردگی را در مادران تقویت کند.


چرا هوای سرد چاق مان می کند؟

ماجرای اضافه وزن و چاقی در روزهای زمستان از آن داستان هاست که خیلی از ما به آن مبتلاییم اما دلیل آن را درست نمی دانیم . ماجرا خیلی ساده است، دانشمندان کانادایی بعد از پژوهش های بسیار در این زمینه می گویند: "تابش نور خورشید بر پوست مهم ترین عامل در پیشگیری از ذخیره چربی ها در سلول های بدن است."

از آن جا که در زمستان میزان تابش نور خورشید کاهش می یابد و افراد به واسطه پوشیدن لباس زیاد خود را از دریافت حداقل نور خورشید موجود نیز محروم می کنند این مسئله باعث ذخیره شدن چربی در سلول ها و افزایش وزن شان می شود. این تحقیق موجب شده محققان به فکر پرتو درمانی و نور درمانی برای درمان چاقی و اضافه وزن باشند. تا بلکه با کمک این روش بتوانند از جذب و ذخیره چربی ها در بدن پیشگیری کنند.


آیا نوشیدن آب زیاد باعث طول عمر ژاپنی هاست؟

سال هاست که تحقیقات متنوعی درباره افزایش طول عمر با نوشیدن آب مطرح می شود و مهم ترین فکتی که درباره این موضوع مطرح می شود طول عمر طولانی ژاپنی ها و عادت آن ها برای نوشیدن آن است.اما آیا واقعا نوشیدن آب باعث شده از شهروندان چشم بادامی به عنوان انسان های مدرن روئین تن یاد کنند؟

واقعیت این است که تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد که نوشیدن آب به تنهایی عامل این موضوع نیست اما نوشیدن آب به میزان کافی و متناسب با طبع هر فرد و در زمان مناسب می تواند یکی از بهترین روش ها برای بهبود عملکرد اندام های درونی؛ سلامت نگه داشتن آن ها و افزایش طول عمر باشد.

ژاپنی ها معتقدند که نوشیدن به موقع آب به افزایش سطح انرژی بدن، درمان خشکی بدن، کاهش وزن، جوان سازی سلول های پوستی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش به ویژه روده ها و سم زدایی از بدن کمک می کند.

اما مهم ترین موضوع در اثرگذاری نوشیدن آب زمان مناسب است که این موضوع تقریبا به شکل یک راز و از افرادی به فرد دیگر متناسب با طبع و مزاجی که دارد، منحصر به فرد است. با وجود این ژاپنی ها بر این باورند که نوشیدن آب ولرم ناشتا، نوشیدن آب بعد از حمام کردن و نوشیدن آب قبل از خواب می تواند به حفظ سلامت بدن و پیشگیری از سکته قلبی کمک کند.


آیا واقعا بی خوابی انسان را می کشد؟

افراد زیادی بوده اند که بعد از بی خوابی کشیدن مرگ را تجربه کرده اند. اما پاسخ این سوال خیر است.

هنوز اسناد دقیقی در این باره که بی خوابی به تنهایی می تواند منجر به مرگ شود وجود ندارد.

دانشمندان می گویند تا امروز گزارشی از مرگ افراد فقط به خاطر بی خوابی گزارش نشده است و ممکن است اختلالات دیگری در کنار بی خوابی موجب مرگ افراد شده باشد. آن ها با تحقیقی که روی موش های آزمایشگاهی داشتند، به این نتیجه رسیدند که استرس، افزایش سطح هورمون کورتیزول، افزایش فشار خون و همزمانی این سه اختلال یا تجربه یکی از آن ها بعد یا هنگام بی خوابی می تواند تهدید جانی را بعد از بی خوابی به همراه داشته باشد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده