خرید از سراسر دنیا


» محیط کار در آینده

محیط کار در آینده

تحول درمحیط کار چیز تازه ای نیست. کافی است نگاهی به تغییر شگفت آور محیط، ماهیت کار و اشتغال در 10 سال پیش بیندازید. همزمان با تحول در فناوری تغییر در محیط کار نیز با سرعتی شگفت آور رخ داده است. نرخ پیشرفت فناوری حتی نسبت به سال گذشته نیز چشمگیر است. بر این اساس برآورد شده است که پنج سال آینده فناوری 32 برابر بیشتر از آنچه که اکنون هست، پیشرفت کند. این پشرفت ها تقریبا بر تمامی جنبه های کار و مدیریت و محیط کار تاثیر می گذارد. از نحوه جذب و استخدام کارکنان تا محل کار، نحوه کار کارکنان، نحوه برقراری ارتباط، همکاری و همچنین مهارت هایی که در مشاغل گوناگون مورد نیاز است و صد البته در ابزارهای فنی که در محیط کار از طرف کارکنان در بخش های مختلف استفاده می شود. پیش بینی می شود که ما شاهد تغییرات بنیادین در چهار بعد یا جنبه کلیدی از محیط های کاری متکی به دفترهای اداری- شغلی خواهیم بود. نخست نیروی کار یا کارکنان و انتظار آن ها، دوم مهارت های اداری و شغلی و سازمانی مورد نیاز در کسب و کارها، سوم طراحی فضای کاری و فیزیکی محیط کار به خودی خود و چهارم ابزارهای فناوری که از طرف کارکنان و نیز مدیران مورد استفاده قرار می گیرد.


نیروی کار

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

نیروی کار بی شک متنوع تر از همیشه خواهد بود. تا پنج نسل آینده، بی تردید توانایی های جسمی، فرهنگ و قومیت های متنوع هرچند نه الزاما در فضایی مشترک، به طور کلی با هم و در کنار هم کار و رشد می کنند. تعداد کارکنان و افرادی که در "سن کار" یا موقعیت اشتغال قرار دارند تا 2050 ادامه می یابد. برای تامین نیاز به نیروی کار در واقع تعداد کارگران بالای 55 سال یا کارمندانی که به صورت نیمه وقت کار می کنند، افزایش می یابد. تقاضا برای نیروی کار متخصص همچنان شدید است و این امر خود سبب توجه به انعطاف پذیری و اتمسفر محیط کار می شود به نحوی که این دسته از نیروی کار متخصص با رضایت، آرامش، احترام به مدیریت، رهبری مشاغل و کارکنان دیگر بپردازند.

همزمان با توسعه ابزارها و دستگاه های تکنولوژیک، مانند گوشی ها و دستگاه های بی سیم، وب کنفرانس ها و همایش های اینترنتی، محیط های کار مجازی نیز توسعه می یابد و فعالیت های تشکیلاتی نیز بیش از همیشه پویا و متحرک خواهد شد. تیم های ارتباط از راه دور، انجام کار از راه دور و نیز شکل گیری تیم های کارکنان مجازی، به امری عادی مبدل می شود. در این شرایط اطلاعات و ارتباطات نیز سریع تر و آسان تر می شود به گونه ای که به کارکنان امکان می دهد از هر نقطه ای در جهان با شرکت های گوناگون همکاری کنند و این خود مستلزم افزایش مهارت در روابط بین فردی است.


دیجیتال های مادرزاد

ورود افراد یا بومیان دیجیتال digital natives به خیل نیروی کار، از هم اکنون شاید آغاز شده باشد. کسانی که از ابتدا در عصر، محیط و دنیای کاملا دیجیتال از مادر متولد شده اند. ورود این دسته از کارکنان دیجیتال منجر به طرح مطالبات و انتظارهای جدید کارکنان و نیز ارائه معنی تازه ای از کار و اشتغال می شود که خود گزینه های شغلی انعطاف پذیر را در پی دارد و شاید سبب ورود مشاغل جدید و خود اشتغالی (self-employment) به گونه ای متفاوت از آنچه شود که اکنون می شناسیم.


مشاغل پورتفولیو و اقتصاد گیگ

امروزه در ادبیت عمومی مدیریت، به هر مجموعه ای از اجزا که کارکرد یا دستاورد اقتصادی داشته باشد، پورتفولیو_ Portfolio گفته می شود. پورتفولیو در بازار اشتغال تقریبا چیزی به معنی خلاصه ای از سوابق، مهارت های شغلی و توان علمی شماست که عامل رقابت در کسب مشاغل میان متقاضیان شغل می شود. پورتفولیو به طور کلی در یک سازمان یا شرکت، عبارت از مجموعه پروژه ها، طرح ها و ابتکارات برای آینده است که به منظور تسهیل در مدیریت موثر و برآورد اهداف استراتژیک کسب و کار در کنار هم قرار می گیرند.

مشاغل پورتفولیو سبب افزایش حرکت کارکنان از پروژه ای به پروژه دیگر یا گیگ شدن آن ها می شود که این خود سبب شکل گیری "اقتصاد گیگ" (Gig Economy) می شود. اقتصاد گیگ، محیطی است که موقعیت و جایگاه افراد در آن به طور معمول موقتی است.

در گیگ اکونومی با دو طیف مشخص در فعالیت های اقتصادی نقش اصلی دارند. نخست کارکنانی که به طور مستقل و از طریق فروش نیروی کار و تخصص، در پروژه ها و فعالیت های مشخص و مقطعی، به صورت تولید گیگ ها داده، کسب درآمد می کنند. این کارکنان بر خلاف روش های سنتی که درآمد خود را بر مبنای ساعات کار، دریافت می کنند شرایط نسبتا آزادتری در شغل خود دارند. گروه دوم در گیگ اکونومی، وجود وب سایت ها و اپلیکیشن هایی است که متقاضیان و مشتریانی را که به عنوان کارفرما به خدمت خاصی نیاز دارند، به این دسته از کارکنان فریلنسر مرتبط می کنند. همانند شرکت ها و موسساتی که رابط میان کارکنان گیگ اکونومی و متقاضیان این خدمات هستند. تفاوت اصلی گیگ و کار سنتی این است که گیگ به صورت موقت و کارمزدی است و فریلنسر فقط برای پروژه ای مشخص به صورت کارمزدی حقوق دریافت می کند. افزایش مشاغل گیگ اکونومی سبب می شود کارکنان با تحرک و پویایی بیشتری از یک پروژه به پروژه دیگر حرکت کنند و این خود سبب شکل گیری "گیگ اکونومی" می شود که بر اساس جایگاه ثابت یک شاغل در یک شرکت یا یک موقعیت شغلی خاص نیست. کارکنان جوان تر به موازات چنین شرایطی خواستار انعطاف پذیری بیشتر در کار می شوند و این که چه کاری انجام می دهند مهم تر از جایی خواهد شد که کار می کنند. این خوب سبب شکل گیری تعاونی ها، گروه های شغلی آنلاین و حتی مزایای شغلی آنلاین خواهد شد.

انعطاف پذیری بیشتر در مورد محل کار و چگونگی کار لزوما به معنای زمان آزادتر یا اوقات فراغت بیشتر نیست. بلکه با توسعه فناوری های بی سیم، مدیران، سرپرست ها و دستیاران با وجود تماس مستمر، در عین حال دور از کارکنان خواهند بود. خوشبختانه فناوری در این زمینه کمک می کند که افراد باهوش تر، سریع تر و کارآمدتر از گذشته باشند.


فناوری و مهارت های شغلی

بعضی آینده شناسان پیش بینی کرده اند که از پنج سال دیگر جایگاه برتر 35 درصد از مهارت های مهم در جدول مشاغل مهم تغییر می کند. پیشرفت فناوری ها سبب می شود محل کار، نوع کار و چگونگی انجام کار نیز دچار تغییر شود.

انعطاف پذیری، سازگاری و توانایی یادگیری مهارت های جدید و تسلط بر فناوری های جدید ایجاب می کند که مدیران به دنبال ویژگی های مورد نظر در میان کارکنان خود و در تمام سطوح باشند. همزمان با رشد تیم های متنوع کاری که غالبا در محیط های مجازی کار می کنند، مهارت های فردی، ارتباط و مشارکتی نیز به طور فزاینده ای اهمیت می یابد.

از آن جا که فناوری سبب تسهیل کارها و کاهش مدت زمان مورد نیاز برای انجام کارها می شود، نیروی کار ماهرتر و تخصصی تر خواهد شد. در نتیجه تقاضا برای استعدادهای خلاق و همچنین توانایی های شناختی و تحلیلی افزایش می یابد. مهارت های حل مسئله و هوش هیجانی نیز مطلوب خواهد بود. از هم اکنون نیز در اقتصادهای دانش بنیان، بازار تقاضا برای دانش آموزان و دانشجویانی که دارای دانش و مهارت های بالای فناوری هستند، به طور فزاینده ای رو به افزایش است، صرف داشتن مدرک و گواهینامه های عالی تحصیلی ارزش و جایگاهی ندارد.


میزهای گرم و دفترهای چند منظوره

دفتر و محیط کار درآینده نیز پیرو شرایط کار و کارکنان، محیطی متحرک و پویا خواهد بود. با فناوری هایی که کارکنان را قادر می کند کارشان را تقریبا از هر جایی انجام دهند. با این حال این به معنی آن نیست که فضای اداری از بین می رود.بلکه فقط انعطاف پذیرتر و سازگارتر با شرایط کار و کارکنان خواهد شد. در واقع بر خلاف آنچه که معمول است یک دفتر کار در یک طبقه با پلان باز وجود دارد که در برابر آن اتاقک و دفاتر خصوصی ویژه مدیران و گروه های گوناگون کاری جای گرفته، دفترهای کاری در آینده در فضای کاری باز، چند منظوره و بسیار منعطف طراحی می شود. به گونه ای که کارکرد بهتری در جهت تولید ایده ها و تقویت همکاری میان کارکنان و گسترش روابط کاری داشته باشد. "میزهای گرم"- hotdesk به معنی میزهای همفکری، تشریک مساعی، فضای باز و در عین حال آرام، با مبلمان شبیه به هال و فضای سبز نیز در طراحی محیط های کاری آینده، جایگاه بیشتری خواهد داشت.


نشسته، ایستاده یا دراز کشیده کار کنید

در طراحی دفترها و محیط های کاری آینده، ایجاد فضایی آزاد به گونه ای که امکان تحرک و فعالیت برای کارکنان باز باشد، اهمیت بسیار دارد. زیرا گفته می شود که کار در چنین محیطی سبب تحریک خلاقیت می شود و الهام بخش است. همچنین دارای گزینه های مختلفی است که به کارکنان امکان می دهد از صندلی هایی با طراحی و قابلیت های مختلف استفاده کنند. صندلی هایی که به کارکنان امکان می دهد به صورت ایستاده، نشسته یا حتی دراز کش یا در حال راه رفتن (شبیه راه رفتن روی تردمیل) به کار و فعالیت خود ادامه دهند. دفترها یا محیط های کاری هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا IOT نه تنها در اداره امور کلی ساختمان همانند کنترل دما، نور و ابزارهای کاری از اینترنت اشیا استفاده می کنند، بلکه اساسا مجهز به سیستم های هوش مصنوعی هستند که این خود امکاناتی را در اختیار کارکنان و مدیران قرار می دهد که شاید برای کارکنان در روزگار ما چندان قابل تصور نباشد. به عنوان مثال دستیاران دیجیتال مجهز به هوش مصنوعی می توانند انجام اموری همانند جست و جوی اطلاعات، گردآوری داده های پایه، هدایت یا راهنمایی مراجعه کنندگان را بر عهده بگیرند.


صندلی های مجهز به ماساژور

با به کار گیری یک سنسور روی میز کار یا صندلی هر یک از کارکنان، هوش مصنوعی یا دیگر امکانات دیجیتالی حتی ممکن است، طرز نشستن کارکنان را اصلاح کند یا حتی با درک احساس تنش در پشت یا ستون مهره ها به کارکنان هشدار بدهد یا حتی در صورت لزوم امکان ماساژ نیز برای کارکنان فراهم کند

مجهز کردن دفترهای اداری به صفحه نمایش های یزرگ و هوشمند در طراحی محیط کار در آینده چیز عجیبی نیست. این صفحه نمایش ها می تواند به همه کارکنان امکان حضور در ویدئو کنفرانس ها را بدهد. اتاق های کنفرانس مجهز به سیستم های هوشمندی خواهند شد که به ضبط ایده ها، ایجاد ارتباطات جدید یا شناسایی ایده های جدید، ارائه پشتیبانی، تصمیم گیری و ارتباط ایده ها به بقیه شرکت ها و سازمان ها کمک کند.


LiFi و ابزارهای وایرلس مینیاتوری

ابزارهای نمونه سازی همانند پرینترهای سه بعدی سبب کاهش و حذف مرحله سفارش و انتظار کشیدن برای دریافت بعضی تجهیزات و لوازم اداری می شود.از دیگر سو منتظر LiFi باشید که با استفاده از LED می تواند 100 برابر سریع تر از wifi داده های شما را منتقل کند و در عین حال بسیار امن تر است و امکان هک شدن نیز ندارد. ابزارها و گجت های وایرلس مینیاتوری، امکان ارتباط بی سیم کارکنان را با یکدیگر و با رایانه های شخصی، گوشی و انواع سازمان دهتده های الکترونیکی، دوربین و ... را یک جا و ترکیب و ارائه می کنند. هوش مصنوعی به مدیران و روسای شرکت ها دستیارانی می دهند که با کمترین احتمال خطا، انجام کارها را برایشان کم هزینه تر و آسان تر از همیشه می کنند. گارتنر پیش بینی کرده است که در آینده نزدیک به دلیل استفاده از خدمات چت بات، هزینه خدمات مدیریتی تا حدود 60 درصد کاهش خواهد یافت. گسترش اینترنت اشیا و شبکه گسترده ای از اشیای پوشیدنی مجهز به انواع حسگرهای هوشمند در ساختمان ها و ماشین آلات، همچنین توسعه زیر ساخت ها، وسایل نقلیه و نیز نظارت بر عملکرد کارکنان، باعث تحولات گسترده در محیط های کاری خواهد شد. دستگاه ها به طور خودکار کمبودهای خود را اطلاع و سفارش می دهند. پنجره های خودکار برای کاهش یا افزایش تابش نور و نیز سیستم های گرمایشی و روشنایی تنظیم می شوند.


مسائل امنیتی در اولویت قرار می گیرد

طبق گزارش Hewlett-packard حدود 70درصد از دستگاه های هوشمند ارتباطی دارای محتویات به شدت محرمانه و آسیب پذیرند. قبلا مواردی از تلویزیون های هوشمندی دیده شده است که با هدف گوش کردن به مکالمه های کاربران و تبلیغ اطلاعات آن ها به شرکت های تبلیغاتی، مورد استفاده قرار گرفته اند. سال گذشته متوسط هزینه درز کردن داده ها برای سازمان ها بزرگ 5/9 میلیون دلار برآورد شده است. در آینده کاربرد گذر واژه ها کافی نیست و تایید هویت با ترکیبی از فاکتورها مانند اثر انگشت همراه با شماره گوشی، علائم خاص و نیز کارت های بلوتوثی و مانند آن، صورت خواهد گرفت. ظرف پنج سال آینده انواع گجت های پوشیدنی جای گوشی های همراه را خواهند گرفت و تمام اپلیکیشن هایی که امروزه روی گوشی نصب می شوند، به صورت پوشیدنی از تنظیم دما تا یافتن نشانی، مسیریابی و نیز ورود و خروج به محل کار را انجام می دهند. روبات ها و پهپادهای اداری این پهپادها و روبات ها به اندازه یک حشره مجهز به دوربین های پردازنده و سیستم های هدایتگر می توانند در تمام ابعاد ساختمان، راهروها و راه پله ها و نقاط حساس محل کار، وظیفه تامین امنیت را بر عهده بگیرند. با توجه به چنین وسعتی در تغییر ابزارهای کار، شرایط در دفاتر اداری، محیط کار و نحوه کار هرگز چیزی نخواهد بود که تاکنون تجربه کرده ایم.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده