ثروتسازی با هیپنوتیزم


» نویسندگانی که امروز ما را پیش بینی کرده اند

نویسندگانی که امروز ما را پیش بینی کرده اند

به نظر شما پیش گویی آینده، امکان پذیر است؟ اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می گویند این کار ناممکن است احتمالا این هشت نویسنده مشهور داستان های علمی تخیلی، باید شما را در این زمینه متقاعد کنند. این هشت نویسنده داستان های علمی تخیلی، از ژول ورن که ظاهرا اینترنت را پیش بینی کرده بود تا آرتور سی کلارک که پرینترهای سه بعدی را پیش بینی کرده بود، ممکن است کمک کنند که شما به چنین احتمالی بیندیشید. این نویسندگان، به شهادت آثارشان، آینده ای را دیدند که در واقع چهره جهان امروز ما بود. اما واقعا وقتی که سخن از توان مشاهده آینده در میان است، این توانایی را چه می نامید؟


الدوس هاکسلی؛ ویران شهر یا دیستوپیای آینده

پیش بینی های اسرار آمیز درباره آینده "الدوس هاکسلی" در کتاب "دنیای قشنگ تو" بیش از هر چیز دیگری جذابیت دارد. در این کتاب او از یک "جامعه پاد-آرمانی" نقطه مقابل جامعه اتوپیایی یا جامعه ویران شهری در مقابل آرمان شهری سخن گفته است. آرمان شهرها جوامعی خیالی هستند که در آن ها همه چیز مثبت و ایدئال است. ترسیم یک جامعه پادآرمانی یا ویران شهر توسط نویسندگان آینده نگر مطرح می شود که اغلب با نوعی بدبینی نسبت به آینده توسعه فناوری ها همراه است.

"دنیای قشنگ تو" در سال 1932 نوشته شده است، که داستان آن در قرن بیست و ششم در لندن اتفاق می افتد. مقاله معروف او با نام درهای ادراک نیز در سال 1954 منتشر شد که به شرح تجربیات او پس از مصرف مسکالین می پردازد. آلدوس هاکسلی استفاده از قرص هایی که خلق و خوی افراد را بهبود می بخشند و فناوری های مولد و مشکلات ازدیاد جمعیت را پیش بینی کرده بود. او درباره دنیای آینده تصویری دیستوپیایی خود در عین حال چشم انداز جالب و پیش گویی های شگفت انگیزی ارائه کرده که در واقع تصویری از زندگی 50 سال بعد از دهه 1950 است. او در این کتاب حتی از شرایط پسا انسانی، روبات یا حتی انسان نماهایی کاملا روباتیک سخن گفته و برخی پیش بینی ها از آینده جهان کرد که چیزی شبیه به جهان در سال 2000 به این سو است. او می گوید: "جهان در 50 سال آینده با سه مشکل بزرگ مواجه است: مشکل اجتناب از جنگ، مشکل تغذیه و تامین پوشاک دو یا چهار میلیون جمعیت انسان که تا سال 2000 به بیش از سه میلیارد افزایش می یابد. و سومین مشکل تامین مواد مورد نیاز این جمعیت انبوه انسانی است بدون این که منابع و ذخایر غیر قابل جایگزین سیاره به پایان برسد."

در حالی که پیش بینی های او کاملا درست بوده، برآورد او از رشد جمعیت انسانی نیز با اغماض، البته برآورد بدی نبوده است.


مارک تواین؛ پیش بینی اینترنت و رسانه های اجتماعی

در داستانی که در سال 1898 نوشته شده، نویسنده اش "مارک تواین" ظاهرا موفق شده بود نه تنها تلویزیون بلکه ظهور اینترنت و شبکه های اجتماعی را هم پیش بینی کند. این داستان به نام "از دوران لندن در 1904" خبر از ظهور چنین پدیده هایی داده شده است. در حالی که اولین تلویزیون در دهه 1920 میلادی ساخته شد. او در این کتاب از فناوری عجیبی در دنیای آینده سخن می گوید که به گونه حیرت آوری به تلویزیون و حتی اسکایپ شباهت دارد.

همچنین در این داستان زندگی یک مخترع جوان در میان است که توانسته دستگاهی بسازد به نام "telectroscope" (که به آن "تلکتروسکوپ" نیز می گویند) اولین مدل مفهومی یک سیستم تلویزیون یا ویدئوفونبود. این اصطلاح در قرن نوزدهم برای توصیف سیستم های علمی مبتنی بر دیدن از دور مورد استفاده قرار گرفت.

نام و مفهوم این دستگاه تا پس از اختراع تلفن در سال 1876 مطرح نشد و مفهوم اصلی آن، پس از اختراع ابزارهایی چون فکس روی کاغذو شنیدن و مشاهده تصاویر زنده از راه دور تکامل یافت. گفته می شود که تخیلات مارک تواین در این کتاب یادآور شبکه های اجتماعی همانند توییتر است.

او گفته بود که تلکتروسکوپ می تواند امور روزمره جهان را برای همگان به گونه ای آزاد و به صورت تصویری نشان دهد.


آیزاک آسیموف؛ زندگی با روبات ها

راکت "فالکون هوی" کمپانی اسپیس اکس،در سال 2018 ر سفر فضایی خود، نسخه ای از کتاب مبانی سه گانه آسیموف را هم به همراه داشت. این نشان از نفوذ و اهمیت آثار آسیموف، در جهان امروز دارد.

آیزاک آسیموف، مهاجر روس در آمریکا، در سال 1983 پیش بینی های جالبی درباره دنیای آینده ارائه داد. این موارد شامل گسترش کامپیوتر و نفوذ آن در زندگی روزمره، گسترش روابط و همکاری ها جهانی، اوقات فراغت بیشتر و معدن کاوی در ماه است. آیزاک آسیموف، شاید بیش از هر چیز به خاطر قوانین سه گانه روباتیکش شناخته می شود که طبق آن اعلام کرده است که اولا کار یک روبات چه مستقیم و چه غیر مستقیم، نباید موجب آسیب به انسانی شود. دوم آن که یک روبات باید تابع دستورات انسان باشد، مگر در مواردی که مغایر با دستور اول باشند. سوم آن که یک روبات باید از خود تا زمانی که با قوانین اول و دوم در تناقض نباشد حفاظت کند.

"من ربات"؛ مجموعه داستانن کوتاهی است که در سال 1950 میلادی منتشر شد و یکی از مشهورترین آثار آسیموف به شمار می رود. آسیموف همچنین درباره روباتیک و آثار آن بر وضعیت اشتغال و نیروی انسانی و نحوه کار کردن انسان، پدیده (اتوماسیون) و حذف برخی مشاغل و بروز بیکاری پیش بینی هایی کرده است که اکنون جهان عنوان واقعیتی جدی، با آن رویارو شده است. پیش بینی های آیزاک آسیموف درباره افزایش جمعیت دنیا و افزایش آلودگی نیز محقق شده است. با این تفاوت که او امیدوار بود فناوری های نو راهی را برای حل این مشکلات برای بشر باز کند.

او پیش بینی کرده بود که انسان ها با ساخت ایستگاه های فضایی، امکان معدن کاوی در ماه را نیز خواهند داشت. در حال حاضر تلاش ها برای اجرای پروژه های معدن کاوی در سیارات، در جریان است. آیزاک آسیموف همچنین در آثارش به درستی خبر از جامعه انسانی پیچیده ای داده بود که حاصل آن وابستگی به ماشین است. روزی که جدا کردن کامپیوترها از ساده ترین امور زندگی انسان ناممکن خواهد شد. همان تصویر آشنایی که اکنون کمابیش برای همه ما محقق شده است.


رابرت آنسون هاین لاین و سال های نیامده

"رابرت هاین لاین"، نویسنده آمریکایی سبک علمی تخیلی و یکی از سه نویسنده برتر این ژانر است. او در کنار آیزاک آسیموف و آرتور سی کلارک یکی از سه غول علمی تخیلی دنیا محسوب می شود. هاین لاین، یکی از اثر گذارترین و در عین حال جنجال برانگیزترین نویسندگان علمی تخیلی سخت بود. از آن جا که در جوانی در نیروی دریایی ایلات متحده آمریکا خدمت کرده بود، پیش بینی هایش جنبه نظامی و سیاسی دارد. پیش بینی جنگ سرد یکی از مهم ترین پیش بینی های اوست.

در مجموعه "تاریخ آینده"، "رابرت هاین لاین"، جهان آینده را ترسیم می کند. در کتاب "شورش در سال 2100"، به وضوح شهروندانی را نشان می دهد که بر خلاف یک سیستم استبدادی ظهور می کنند که ریشه در آمریکا داشته است.

"موشکی به نام گالیله"، "حفره های تاریک لونا" و "ستاره خاموش" از کتاب های معروف اوست. هاین لاین در آثار خود، رویای اکتشاف در فضا را به قرن ها پس از عصر ما پیش برده است.

مثلا در کتاب "ستاره خاموش" سخن از زمانی است که انسان سال هاست به وجود موجودات زنده در کرات دیگر پی برده و حتی با آن ها ارتباط برقرار کرده است. به حدی که رفت و آمد به مریخ، تقریبا کاری بسیار پیش افتاده محسوب می شود! همچنین از سال هایی سخن می گوید که بشر قوانینی نیز برای این تعاملات وضع کرده و به طور کلی روابط انسان با موجودات فرا زمینی از اصول مهم دولت ها با هدف حفظ صلح و پیشگیری از جنگ با فرازمینی هاست.

هاین لاین به دلیل نفوذی که بر نسل دانشمندان قرن 21 داشته، یکی از سه عضو شاخصی است که "بزرگان سه گانه علمی تخیلی" نامیده می شومد. دو عضو دیگر این مجموعه "آرتور سی کلارک" و "آیزاک آسیموف" بودند.


فلیپ کی دیک؛ ویرایش ژنتیک و چرنوبیل

"فیلیپ کی دیک" یکی دیگر از بزرگترین نویسندگان علمی تخیلی در تمام دوران است. بسیاری از آثار تو الهام بخش نویسندگان و طرفداران به طور یکسان تا زمان مرگ او در اوایل دهه 1980 است.

او کسی است که دورانی را پیش بینی کرده است که DNA انسان به طور مصنوعی توسط فناوری های نو اصلاح می شود. او همچنین در آثار خود از بروز حادثه ای هسته ای خبر داد که می کفت در 1985 رخ خواهد داد. (چرنوبیل در سال 1986 رخ داد).


آرتور سی کلارک و پیش بینی چاپگر سه بعدی

در دهه 1960 آرتور سی کلارک فیزیک دان و نویسنده مشهور بریتانیایی، پیش بینی های بسیار جالبی را درباره آینده مطرح کرد. او که دارنده هفت مدرک دکترای افتخاری در رشته های مختلف تجربی از جمله مدال درجه یک فیزیک و ریاضیات بود، عمدتا به عنوان نویسنده داستان های علمی تخیلی شناخته شده است. او از بسیاری ابتکارات جهان ندرن خبر داد که در آن زمان حقیقتا جز تخیل نامی نداشت. از جمله ظهور اینترنت، چاپ یا همان پرینتر سه بعدی را هم پیش بینی کرد. همچنین به گونه ای عجیب و غریب، خبر از ظهور میمون های خدمتکار تعلیم دیده داد. اما پیش بینی اصلی آرتور سی کلارک، طرح موضوع "ایستگاه های راکتی" بود که در واقع پیش بینی فناوری های پیشرفته ای، شبیه به ماهواره های امروز بود. آرتور سی کلارک، در سال 1964 در جریان پخش یک مستند تلویزیونی از شبکه بی بی سی، شرحی از چشم انداز خود از آینده ارائه کرد. در جریان این گزارش مستند، او جزئیاتی از نگرش و عقایدش درباره آینده بیان کرد و از جمله اظهار داشت که در آینده مردم قادر خواهند بود بدون این که از مکان و موقعیت های یکدیگر آگاه باشند، با هم تماس بگیرند و به آسانی از هر جای جهان که هستند، کسب و کار خود را اداره کنند.

آیا این اظهارات شما را به یاد اینترنت نمی اندازد؟ او همچنین از اختراع آنچه که آن را "دستگاه تکثیر" می نامید، خبر داده بود. طبق پیش بینی های او این دستگاه در واقع فناوری خاصی بود که برای کپی برداری دقیق از هر چیزی قابل استفاده است. هرچند که بسیاری از ما احتمالا بلافاصله به یاد سیستم کپی برداری در فیلم Star Trek می افتیم، اما چنین دستگاهی می تواند در عین حال یادآور پرینترهای سه بعدی باشد که با دقتی بالا هر چیزی را کپی می کنند. او همچنین درباره پیشرفت های پزشکی و موارد دیگری نیز پیش بینی های جالب توجهی کرده است. شاید لازم نباشد که یادآوری کنیم آرتور سی کلارک نویسنده مشهور بریتانیایی، خالق رمان علی تخیلی بسیار معروف 2001: اودیسه فضایی است که بیشتر ما با فیلمی با همین نام با آن آشنایی داریم. این فیلم در اصل بر مبنای این کتاب توسط "استنلی کوبریک" ساخته شد و جایزه اسکار را برای او و آرتور سی کلارک به ارمغان آورد.


ژول ورن و پیش بینی فناوری های قرن 20

ژول ورن در اولین رمان خود "پاریس در قرن بیستم" دقیقا بخش اعظمی از قرن گذشته را پیش بینی کرده بود. ژول ورن در سال 1863 در این کتاب منتشر نشده، نشان داده که از زمان خود بسیار جلوتر بوده است. وی در این کتاب، به درستی چیزهایی چون زندگی در حومه شهرها، در مقیای بزرگ، اشتغال زنان در خارج از خانه، موسیقی الکترونیکی سینتی سایزر و صنعت ضبط اصوات را برای فروش و همچنین شهرهای مجهز با آسانسور، روشنایی مصنوعی الکتریکی در سراسر شهر و در تمام اوقات شب، خودروهای با سوخت گاز طبیعی و بسیاری موارد دیگر را پیش بینی کرده بود.

او در سال 1865 نیز کتاب "سفر به ماه" را نوشت و در همین کتاب، موشک هایی را توصیف مرد که می توانند انسان ها را به ماه انتقال دهند. موشک هایی که یادآور سفینه ماه پیمایی است که در سال 1969 در سفینه آپولو 11 مورد استفاده قرار گرفت.

در همین کتاب از بادبان های خورشیدی هم صحبت کرده است. پدیده ای که سرانجام در سال 1970 توسط ناسا برای بررسی ستاره های دنباله دار طراحی شد و در سال 2010 برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت. زیر دریایی هی الکتریکی نیز از دیگز پیش بینی های محقق شده ژول ورن است. او در یکی از مشهورترین رمان های خود به نام "بیست هزار فرسنگ زیر دریا" یک زیردریایی الکتریکی را معرفی کرد که شخصیت جذاب این رمان یعنی "کاپیتان نمو" در یک زیردریایی عظیم و الکتریکی زندگی می کرد.






بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده