خرید از سراسر دنیا


» فناوری های دهه طلایی

فناوری های دهه طلایی

با ورود به سال 2020، دهه جدیدی از توسعه پر شتاب فناوری ها همچنان پیش روی ما خواهد بود. به احتمال زیاد شاهد تحولات گسترده ای در سفرهای فضایی، محاسبات کوانتومی و افزایش قابل توجه در گسترش نفوذ نرم افزارها به زندگی روزمره خواهیم بود. از آن جا که در دوران مدرن چنین به نظر می رسد که همه چیز پیرامون ما دائما در حال تغییر و بهبود است، بنابراین دشوار است که بدانیم کدام گرایش جهت توسعه فناوری ها را تعیین می کند. اما با نگاهی به روند رشد فناوری در سال گذشته می توان تا حدودی روند نوآوری های سال بعد را حدس زد.


5G

MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی مطلب مرتبط MacGPT: هر آنچه که باید بدانید - نکات حرفه ای هوش مصنوعی

فناوری 5G همچنان که انتظار می رود در این سال مهم ترین عامل محرک رشد فناوری بی سیم خواهد شد. از هم اکنون می توان مشاهده کرد که تولید و عرضه گوشی های مجهز به 5G از سوی شرکت های ساخت گوشی همراه رو به افزایش است. همچنین گسترش و نصب تجهیزات 5G از بزرگ ترین شرکت های ارتباطی جهان، برای دستیابی به اهداف تعیین شده، نشان می دهد که تجهیزات و فناوری های 5G بیشترین رشد را در سال 2020 خواهند داشت. اجرای 5G در سراسر جهان سبب دسترسی به پهنای باند، سرعت بیشتر، همچنین دسترسی به شبکه های بی سیم و تلفن همراه ایمن تری خواهد شد. در نهایت شهرها و مناطق دور افتاده نیز به سطح بیشتری از اتوماسیون، تکثیر و توسعه فناوری دست خواهند یافت. سرعت بالا در انتقال داده از طرف 5G همچنین امکان راه اندازی خودروهای بدون راننده را نیز آسان تر می کند، زیرا می توانند در زمان واقعی، داده های مورد نیاز را درباره تمامی نقاط شهر، به دست آورند.

به طور کلی امکان فعالیت وسایل نقلیه خود مختار، هواپیماهای بدون سرنشین، اینترنت اشیا و ابر رایانه ها بدون فناوری 5G، هیچ یک از این فناوری ها امکان پذیر نیست. به کارگیری شبکه های 5G تنها به معنی افزایش سرعت گوشی همراه شما نیست بلکه این به معنی افزایش سرعت در همه امور است. از جمله این موارد، توسعه و پیاده سازی WIFI 6 است که هر دو در کنار هم سبب شده اند که هر دو پروتکل ارتباط بی سیم به شدت توسعه و بهبود یابند و کارآمدتر شوند و در نتیجه wifi 6 قادر به افزایش سه برابری سرعت دانلود داده نسبت به wifi 5 کنونی خواهد یود. پروتکل شبکه جدید، همچنین امکان اتصال دستگاه های بیشتری را به شبکه فراهم می کند و سبب افزایش دامنه و حجم داده ها می شود. همزمان با افزایش حجم داده ها از طریق wifi شبکه نیز امکان لود داده های بیشتری را فراهم کرد.

از آن جا که سال 2020 سرآغاز دهه جدیدی است، انتظار برای دستیابی به فناوری های کارآمدتر و پر سرعت بی سیم بیش از همیشه است. بنابراین آیا دیگر نیازی به سیستم های با سیم خواهد بود؟

محققان در آغاز سال 2019 پیش بینی کردند که فناوری 5G در سال 2019 بیش از 10 برابر سرعت بپردازش را بهبود بخشد. این همان فناوری است که به عنوان مثال، عمل جراحی از راه دور را در مناطق روستایی ممکن می سازد. جراحی هوش مصنوعی ممکن است برای بعضی از این نظر خیلی آینده نگر باشد. با این حال، جراحان روبات که از طرف هوش مصنوعی AI طراحی شده اند، نوآوری ها و دقت جدیدی را به اتاق عمل می آورند.


توسعه روباتیک

اتوماسیون اصطلاح بسیار بزرگ با دامنه ای گسترده است که نمی توان گفت دقیقا به چه معناست اما در نهایت زیر مجموعه های متعددی دارد. مانند رایانش ابری، روباتیک به روز شده، داده های بزرگ و مانند آن.

برای بیشتر شرکت های ساخت نرم افزارهای گوناگون در رشته های مختلف، اتوماسیون امروزه عامل اصلی رشد فنی در کسب و کارشان است. از سوی دیگر طیف وسیعی از صنایع را در بر می گیرد که از دیرباز به کارگیری نیروی ماشین و بازوهای روباتیک را جایگزین نیروی انسانی کرده اند. اتوماسیون و توسعه روباتیک در خدمات بانکی، هتلداری، خودروسازی، حمل و نقل، فروشگاه ها تا انجام انواع فعالیت های پزشکی و آموزشی، حتی انجام امور خانگی سبب کاهش مصرف انرژی و افزایش حداکثر سود مالی شده است. هنگامی که به چشم انداز آینده اتوماسیون و روباتیک نگاه کنیم، با امکاناتی بی پایان رو به رو می شویم که همه وعده زندگی آسان تر و سریع تر از آنچه می دهند که اکنون تجربه کرده ایم.


توسعه برنامه نویسی NLP در صدا

سال 2019 شاهد توسعه فزاینده فناوری های صوتی همانند سیری و الکسا بودیم اما بیشتر این ابزارها با هوش مصنوعی باریک، فقط در امور روزمره کاربرد داشته اند.

صدا به عنوان ابزاری که جریانی آزاد و ارگانیک دارد، به آسانی قابل انتقال به فناوری دیجیتال است. همزمان با رشد برنامه های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی طی دهه آینده، انتظار می رود که نیاز به ترجمه و انتقال صدا سبب ایجاد نرم افزارهایی شود که از محدودیت های کنونی به قلمروهایی در سطح هوش انسانی برسد و دهه 2020 آغاز این راه است.

یکی از مدرن ترین یافته ها برای برنامه نویسی در عرصه فناوری صدا NLP است که یه سیستم ها و رایانه ها امکان می دهد معنای واقعی صدا را درک کنند. این زبان جدید برنامه نویسی، امکان درک درستی از زیربنای مکالمات انسانی، صدا، کلمات، معانی و حتی درک عمیق تر زبان، مانند معانی دوپهلو و مانند آن را فراهم کرده است. با این روش دستیاران صوتی نه تنها برای زندگی روزمره ما مفیدتر خواهند شد، بلکه حد فاصل میان انسان و فناوری نیز کم رنگ تر می شود.

شرکت هایی نظیر مایکروسافت، سیسکو و ال جی فقط چند نمونه از شرکت هایی هستند که در پایتخت کره جنوبی به گسترش فناوری کمک می کنند. این یک پروسه همیشه در حال تحول است. پس می توان به طور حتم گفت که این کشور 10 سال از باقی کشورها در جهان جلوتر است و تمام ایده آل های شهری در آن انجام شده است.


Strong AI شگفت آور و ترسناک

هوش مصنوعی سال هاست که همچنان در صدر فهرست گرایشات روز فناوری قرار دارد و احتمالا تا دهه آینده نیز همچنان یکی از برترین و مهم ترین گرایشات در توسعه جهانی فناوری هاست.

اهمیت هوش مصنوعی از آن روست که پیشرفت در فناوری یادگیری ماشین و آموزش الگوریتم منجر به هوش مصنوعی جدید و پیشرفته تری می شود. به کارگیری هوش مصنوعی در وسایل نقلیه خود مختار و صنایع روباتیک، دو بخشی هستند که سریع ترین پیشرفت ها را در طول سال 2019 داشتند.

در سال 2019، همگرایی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و Deep Learning در برنامه های کاربردی تجاری جای گرفت و با توجه به این که هوش مصنوعی و فناوری های یادگیری برای رسیدن به نتایج بهتری با هم همکاری می کنند، هوش مصنوعی در تمام سطوح با دقت به کار گرفته شد اما تاکنون انسان فقط هوش مصنوعی باریک (Narrow AI) را توسعه داده است. ( هوش مصنوعی که در یک محدوده از پیش تعیین شده عمل می کند،هوشمندی حقیقی و خود آگاهی ندارد) در حالی که با توجه به سه نوع هوش مصنوعی، این تازه اولین گام در توسعه فناوری های هوش مصنوعی تلقی می شود.

رایانه ها قادرند دنیا را دقیقا همانند انسان بشناسند. به این معنی که رایانه ها می توانند از طریق هوش مصنوعی همراه با افزایش توان محاسباتی، تکالیف انسانی بسیار پیچیده را با سرعتی برق آسا انجام دهند. امروزه پروژه های تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی به ویژه به فناوری های مدرن امکان داده است که علاوه بر تشخیص چهره، امکان تشخیص و شناسایی صدا از طریق آنالیز پیام ها و گزارش ها فراهم آید.

در دهه آینده احتمالا شاهد آن خواهیم بود که هوش مصنوعی قوی یا Strong AI بیش از همیشه مورد تمرکز محققان و شرکت های فناوری قرار بگیرد. هوش مصنوعی قوی که عبارت است از ماشینی دارای خود آگاهی، ادراک و ذهن عملکردی به مراتب هوشمندتر از انسان دارد و برای رشد و توسعه یادگیری، دیگر نیازی به مداخله انسان نخواهد داشت. پدیده ای شگفت انگیز که البته با ترس و نگرانی همراه است.


دومین موج RPA

RPA یا همان Robotic Process automation به معنای استفاده از سیستم های روباتیک به منظور اتوماسیون سازی یک شرکت یا کسب و کار است. فرایند اتوماسیون کسب و کارها چیز تازه ای نیست اما شاید آخرین میوه ای است که از درخت هوش مصنوعی آویزان شده است. RPA موضوع داغ بیشتر کنفرانس های فناوری و تولید در هشت سال گذشته بوده و سرمایه گذاری شرکت های فناوری در این زمینه به سرعت در حال رشد است. انتظار می رود که 2020 سال بسیار بزرگی برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش RPA باشد. شرکت هایی مانند سیسکو مدت هاست که با استفاده از RPA کوشیده اند تا فضایی گسترده تر برای تحرک کارکنان و افزایش ارزش نیروی کار موجود و مدل های مرتبط با آن ایجاد کنند که به سرعت رو به رشدگذاشته.

RPA یا همان "فرایند روباتیک اتوماسیون" در واقع یک اپلیکیشن برای بهره گیری از فناوری در کسب و کار است که از سوی منطق کسب و کار و ورودی های ساختاری اداره می شود و در نهایت سبب خودکار شدن فرایندهای کسب و کار می شود. در نتیجه صاحبان کسب و کار می توانند وقت خود را برای خدمت به مشتریان یا دیگر کارهای با ارزش صرف کنند.

بنابراین در 2020 باید منتظر موج دوم RPA باشیم.


ACPC-ویندوز 10

ACPC بازار لپ تاپ را برای همیشه تغییر می دهد. زیرا ما همیشه متصل به اینترنت هستیم. از این رو به رایانه های شخصی نیاز داریم که همیشه آنلاین باشند. مایکروسافت با ارئه یک اپلیکیشن جدید گوشی، به کاربران گوشی های هوشمند امکان داده است تا محتویات گوشی خود را به کمک ویندوز 10 روی رایانه خود منتقل کنند.

بنابراین، در سال 2020 با استفاده از روش های کارآمدتر اتصال به اینترنت، یعنی با استفاده از سیستم 5G و LTE شاهد توسعه ACPC خواهیم بود. همچنین خواهیم دید که بعضی شرکت های تجاری هوشمند نیز از این رویه پیروی می کنند، شرکت لنوو و کوالکام از هم اکنون این روند را در پیش گرفته اند. می توان گفت ACPC یک لپ تاپ یا تبلت با ویندوز 10 است که در هر زمینه ای برای کاربر مانند یک تلفن هوشمند عمل می کند.

هدف نهایی آن است که با استفاده از ویندوز 10 اینسایدر، دسترسی به محتویات ویندوز PC و گوشی همراه اندرویدی، آسان تر شود و این پدیده ای است که بازار لپ تاپ در سال آینده باید منتظر تحولاتش باشد.


XaaS

XaaS یا "زس" در سال 2020 به مراتب بیشتر از سال گذشته، حتی از نیروی حرکتی آنی (Momentum) برخوردار است. شرکت Hewlett-Packard که یک شرکت چند ملیتی فناوری در آمریکاست، اعلام کرده است که تا سال 2021 "زس" را در برنامه کاری خود قرار می دهد. این فقط یک نمونه بزرگ است.

"هر چیزی به عنوان یک سرویس" یا (XaaS) اصطلاحی است که به دسته گسترده ای از خدمات مربوط به محاسبات ابری و نیز دسترسی به خدمات از راه دور گفته می شود.

سرور ابری XaaS، سرویسی همانند سرور اختصاصی مجازی (vps) یا سرور اختصاصی فیزیکی (dedicated server) است، با این تفاوت که روی دیتاسنتر ابری به مشتریان ارائه شده و از ویژگی های پیشرفته رایانش ابری از جمله پویایی در میزان استفاده از منابع، سرعت بالا در ایجاد سرویس، همچنین امنیت و قابلیت گسترش پذیری بالا برخوردار است. XaaS ابتدا با نرم افزار اصلی به عنوان یک سرویس (SaaS) از طرف ارائه دهندگان سرویس های ابری آغاز شد که برنامه های نرم افزاری مختلف را ارائه می دهند. اصطلاح دیگری مانند زیر ساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) و ارتباطات به عنوان یک سرویس (CaaS) همزمان با تکامل سرویس های ابری اضافه شدند. در سال آینده با وجود انواع مختلفی از منابع IT که اکنون به این روش ارائه می شود، XaaS یک پدیده فراگیر رو به گسترش در زمینه عرضه خدمات ابری خواهد بود.


رنسانس دیجیتال در حریم شخصی

به یمن بعضی شکست ها در زمینه امنیت حریم خصوصی کاربران که از طرف بعض شرکت ها در یال های اخیر رخ داده، همچنین با توجه به تصویب آیین نامه حفاظت از داده ها از سوی اتحادیه اروپا و نیز رشد فزاینده اعتراض ها و درخواست ها در زمینه اعمال نظارت بر شرکت های فناوری در ایالات متحده، تردیدی نیست که در 2020 بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری در زمینه مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها تمرکز خواهن کرد. این تمرکز به حدی است که بسیاری از شرکت های فناوری، تامین امنیت حریم شخصی و شفافیت را به عنوان یک مزیت تجاری و برندینگ ارائه خواهند کرد. سوال واقعی اما هنوز این است که شرکت هایی مانند آمازون (با محصول الکسا) و فیس بوک نیز در شمار این شرکت ها خواهند بود یا همچنان به کار گردآوری داده های کاربران ادامه خواهند داد!

همچنین فرصتی است برای شرکت هایی مانند IBM.Cisc.Dell.HPE تا با اعمال بعضی تغییرات ساختاری و معنادار در زمینه تامین امنیت داده ها و حریم خصوصی در سال 2020، پیشرو رنسانس دیجیتالی در زمینه حفظ حریم شخصی باشند. سال آینده سال جالبی است که به احتمال زیاد بسیاری از شرکت ها به این رنسانس دیجیتالی می پیوندند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده