خرید از سراسر دنیا


» کدام نوشیدنی ها چاقتان می کند؟

کدام نوشیدنی ها چاقتان می کند؟

به آب میوه نه بگویید

شاید فکر کنید آب میوه گزینه ســالمی است؛ هرچه باشــد از میوه درست شده! اما مشکل این جاســت: بــا این که میوه ها سرشــار از فیبر هستند، آب آن ها این طور نیست، بنابراین حتی اگر صددرصد هم آب میوه باشد و نوشیدنی هایی- مثل کوکتل میوه ها- که شــکر افزوده دارند، نخورید چون باز هم سرشار از مواد شیرین هستند. برای مثال، یک پیمانه آب انگور 36 گرم شــکر دارد و یک پیمانه آب ســیب 31گرم؛ تفاوت چندانی با مقدار شکر موجود در لیموناد گازدار -با 44گرم شکر- ندارد. 


-نوشیدنی تان را عوض کنید

الیزه شاپیرو، متخصــص تغذیه، می گویــد: "من هرگز مصرف آب میوه را توصیــه نمی‌کنم، حتی آب میوه های صددرصد خالص را! اگر همان میوه را بخورید، احساس سیری بیشتری خواهید کرد، چون فیبر بیشتری در مقایسه با آبمیوه دارد."


شکلات داغ؛کم شیرین 

اصلا مگر می شــود عصرهای بهاری و بارانی را بدون این نوشــیدنی دلپذیر گذرانــد؟! اما یادتــان باشــد این نوشیدنی بیشتر یک دســر است تا یک میان وعده و به گفته رنی کلرکین، متخصص تغذیه شیکاگویی، یک ماگ 450میلی لیتری شکلات داغ با خامه حداقل 400کیلوکالری انرژی و 43گرم شکر دارد؛ چیزی بیشتر از یک قوطی کولا!


-نوشیدنی تان را عوض کنید

وقتی به یک نوشــیدنی مخصوص برای روزهای بارانی نیاز دارید، خودتان آستین بالا بزنید و یک نوشیدنی غیرمضر و بدون کاکائوی فرآوری شده و شکر بسازید. این طوری می توانید میزان شیرین‌ کننده ها را هم کنترل کنید. مثلا با یک قاشق چای خوری شکر شروع کرده و کم‌کم نوشیدنی تان را طعم دار کنید (یک قاشق چای خوری معادل 4گرم شکر است). می توانید کمی دارچین یا کمی فلفل هندی (کاین) هم بــه آن اضافه کنید و در عین طعم و مزه بخشیدن به کاکائوی داغ، از شیرین‌ کننده های کمتری هم استفاده کنید. 


گول آیس تی را نخورید

شکی نیست که چای، یک نوشیدنی سالم و مناسب اســــــت؛ سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با انــواع بیماری ها مقابله می‌کند، اما یخ چای های شیرین شده آن قدر شکر دارند که تمام خاصیت چای را زایل می‌کننــد! حتــی محبوبترین و معروفترین برندهای آیستی حاوی 30گرم شکر در یک بطری هســتند؛ درست مثل دسرها! 


-نوشیدنی تان را عوض کنید

یخ چای بدون شیرین‌ کننده، بهترین است. چه یک لیوان باشد و چه یک بطری، همین که قندش صفر باشد، کافی است. اگر یخ چای خالی برای تان زیادی تلخ است، می توانید طبق پیشنهاد دکتر شاپیرو یک قاشق چای خوری یا یک ساشه شکر به آن اضافه کنید؛ مسلما بسیار کم شیرین تر و کم ضررتر از یخ چای هایی است که از پیش شیرین شده اند. می توانید آب نصف یک لیموترش یا پرتقال را هم در آن بچکانید و از عطر و طعمش بیشــتر لذت ببرید. 


با انرژی زاها خداحافظی کنید

با اینکه معمولا کالری آن چنانی ندارد، یک قوطــی 250میلیلیتری 25گرم شکر را وارد جریان خون تان می‌کند؛ هرقدر هم کــه با ویتامیــن B غنی شده باشد، نوشــیدنی سالم محسوب نمی شود.


-نوشیدنی تان را عوض کنید

 بیخیال این نوشــیدنی ها شــوید نــه فقط برای کاهش مصرف قند. نوشــیدن این نوشابه ها بیشــتر از نوشابه های دارونما، فشــارخون و نوراپینفرین (یک هورمون اســترس) را افزایش می دهد. این اتفــاق برای قلب خوب نیست، بنابراین اگر احساس می‌کنید باید کافئین مصرف کنید یا هوشیارتر و پرانرژی تر باشــید، می توانید یک فنجان قهوه بنوشید.


با قهوه های فانتزی شوخی نکنید

"خیلی ها وقتی متوجه میزان کالری موجود در لاته یا فراپاچینوی سفارشی شان می شوند، قید خوردنش را میزنند! «دکتر شاپیرو در ادامه می گوید: »یک فنجان موکا فراپاچینو با خرده های شکلات سفید که در استارباکس سرو میشود، حدود 67گرم شکر دارد! مسلما قدری از آن مال شیر است اما همچنان یک فنجان متوسطش 35گرم شکر دارد.«

-نوشیدنی تان را عوض کنید

 به همان قهوه با شیر بچسبید و نهایتا با یک ساشه شکر شیرینش کنید. میتوانید از دارچین و جوزهندی برای طعم دار کردنش استفاده کنید. دلتان هیجان بیشتری می خواهد؟ یک کافه میستو (قهوه با کف شیر)میل کنید! 


سراغ کم چربها بروید 

پروبیوتیک یکی از آن کلمه های داغ و غلط نداز امروزی است، چون همــه ما شنیده ایم دانشمندان معتقدند این باکتری های مفید روده مان را سالم نگه می دارند. همین است که همگی سعی داریم این محصولات را بیشتر در رژیم غذایی روزانه مان جا دهیم. نوشیدنی های ماست پروبیوتیک و کفیر هم گزینه های خوبی هستند و می توانند انتخاب های سالمی باشند اما انواع طعم دار این محصولات که حاوی شکر هستند یا به عنوان دسر به فروش می رسند، لزوما گزینه های سالمی نیستند. یک بطری کوچک از این محصولات می تواند تا 26گرم شکر و انواع مواد شیرین‌کننده در خود پنهان کرده باشد؛ از شکر و فروکتوز گرفته تا پوره میوه یا آب میوه.

-نوشیدنی تان را عوض کنید

 شاید فکر کنید انواع خالص بهترین گزینه برای شماست چراکه تنها شیرینی اش، قند موجود در خود شیر است. اما 250میلی لیتر انواع نوشیدنی ماست پروبیوتیک یا کفیر حدود 12گرم شکر دارد، بنابراین اگر به دنبال محصولات کم چرب یا حتی بدون چربی باشید، قطعا قند کمتری به بدنتان خواهد رسید و هر بار حداقل 2 قاشق چای خوری شکر کمتری می خورید!


مراقب آب های طعم دار باشید

هیچ فرقی با آب قند خوردن ندارد؛ حتی اگر مخلوطی از ویتامین ها را داشته باشد. بعضی بطری های آب طعم دار تا 30 گرم شــکر (7 قاشق چایخوری) یا حتی بیشتر دارند! دکتر شــاپیرو می گوید: »حتی اگر شــکر هم نداشته باشــند، باید به نحوی مزه دار شــوند؛ یعنی ممکن است شیرین‌کننده های مصنوعی یا استویا داشته باشند و همین که از شیرین‌کننده طبیعی تر و بدون کالری استفاده شده، آن را به یک نوشیدنی سالم تبدیل نمی‌کند! به خصوص که تحقیقات ثابت کرده طعم شــیرین می تواند اشتهای فرد را برای مصرف شیرینی بیشتر تحریک کند.

- نوشــیدنی تان را عوض کنید

 اصلا نمی گوییم H2O خالص را دوســت نداشته باشید. برای مزه دار کردنش می توانید از طعم هنده های طبیعی و بدون قند مثل لیمــو یا میوه های تازه اســتفاده کنید. یا آب میوه را در آب بچکانید یا تکه های میوه را داخل پارچ آب بریزید، فرقی ندارد. در هر دو صورت از نوشیدنش لذت خواهید برد.


از اسموتی های صنعتی دل بکنید 

انتهای سالن باشــگاه ورزشی تان یک کافه با نوشــیدنی های سالم و خوشمزه دارید؟ شــاید فکر کنید اسموتی هایش هم بسیار گزینه های سالمی هستند، اما آن قدرها که فکر می‌کنید، سالم نیست! حتی وقتی سرشــار از میوه اند، دلیل نمی شود یک عالم از آن بخوریــد! میوه ها، خوراکی های ســالمی هستند اما زیادی خوردنشان هم کالری زیادی به بدنتان می رســاند و هم شکر بیشتر، درنهایت هم منجر به جهش و بعد افت قندخون می شود. شاید یک بطری اسموتی سبز که رویش هم نوشته »بدون شکر افزوده« به نظر کاملا بی خطــر بیاید و به دلیل ســبز بودنش فکر کنیــد انتخاب هوشــمندانه ای کرده اید اما تمام آبمیوه هــا و پوره های میوه 53گرم شکر به هر بطری اضافه می‌کنند. 

-نوشیدنی تان را عوض کنید

به عقیده شاپیرو بهتر است شما یک میوه کامل را بخورید و روزهایــی که با عجله و صبحانه نخورده از خانه بیرون می روید، یک بطری اسموتی خانگی می تواند کلی مواد مغذی به بدنتان برســاند تا اسموتی های کارخانه ای که هیچ نظارت و کنترلی بر محتویاتش ندارید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده