بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» زبان بدن

زبان بدن

نخستین روشی که انسان برای برقراری ارتباط می آموزد از طریق زبان بدن است. حالات صورت، حرکات دست و همزمان با رشد، قامت انسان نیز قدرت برقراری ارتباط را به انسان می آموزند. حتی پس از آن که انسان صحبت کردن می آموزد، ارتباط غیر کلامی همچنان روی واکنش های او تاثیر می گذارد. همچنین نخستین تاثیر فرد روی دیگران با توجه به رفتارهای غیر کلامی او تعیین می شود.


آموزش زبان بدن


دیوید ماتسوموتو یکی از روان شناسان دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در سال 2008 میلادی تحقیقی انجام داد تا مشخص کند آیا زبان بدن به طور ذاتی است یا آن که در کودکی آموخته می شود. او و گروه تحقیقاتی، ورزشکاران 30 کشور که در مسابقات المپیک و پارالمپیک را بررسی کردند. بخصوص آن ها روی جودو کاران بینا و نابینا( از زمان تولد) تحقیقاتی انجام دادند.

نتیجه پژوهش نشان داد تمام ورزشکاران هنگام برنده شدن، یک حرکت خاص را انجام می دهند. آن ها بازوهایشان را به سمت بالا می آوردن، قفسه سینه را بیرون می دادند و سر و گردن را به سمت عقب متمایل می کردند اما به دلیل آن که ورزشکاران نابینا از بدو تولد دچار این معلولیت بودند، این حرکت را نیاموخته بودند. از سوی دیگر نابینایان مانند افراد بینا هنگام صحبت کردن دست هایشان را تکان می دادند.

هرچند بعضی از حرکات ممکن است ذاتی باشند اما فرهنگ روی زبان بدن نیز تاثیر گذار است. در همین تحقیق روی جودو کاران، رقبایی که در مسابقه می باختند با توجه به کشور محل تولد خود حرکات متفاوتی انجام می دادند ورزشکاران کشورهای غربی که در فرهنگ شان می آموزند شرم را پنهان کنند، هنگام باخت بی تفاوت تر به نظر می رسیدند و شانه هایشان را خمیده نمی کردند.

اما ورزشکاران نابینای کشورهای غربی هنگام شکست به شدت شانه هایشان را خم می کردند.


ترفندهای زبان بدن


نحوه رفتار بدن هر فرد روی برداشت دیگران از شخصیت تان و البته درک از خودتان تاثیر می گذارد.

در این جا به چند نکته در زبان بدن اشاره می کنیم که برای همه سودمند است:


برای کاهش استرس: به زور لبخند زدن سبب می شود کارها راحت تر انجام شود و از میزان استرس کارها می کاهد. یک تحقیق در 2012 میلادی نشان داد فردی که دستش را در آب یخ فرو برده با نیشخند زدن بهتر درد را تحمل می کند.

برای احساس اعتماد به نفس بیشتر: مانند "واندرومن" بایستید پاهایتان را با فاصله قرار دهید، سر و دستان تان را بالا بگیرید. این حالت به شما احساس قدرت بیشتری می دهد. ایستادن در چنین وضعیتی قبل از یک مصاحبه یا مسابقه ورزشی بخصوص به زنانی که طوری می نشینند یا می ایستند، که فضای کمتری را اشغال کنند، اعتماد به نفس بیشتری می دهد. البته تحقیقی که از این ترفند پشتیبانی می کند، بحث و گمانه زنی هایی را به وجود می آورد.

مقاومت کردن: دست به سینه ایستادن به فرد کمک می کند مشکلات را حل کند. در یک تحقیق که در سال 2008 میلادی انجام شده دانشجویانی که دست به سینه می نشینند دوبرابر بیشتر از افراد دیگر روی حل مشکلات دشوار وقت صرف کردند.


احساس دیگران را تغییر دهید

صادق به نظر رسیدن: مطالعات نشان می دهد خیره نگاه کردن به دیگران به افراد کمک می کند تا قابل اعتماد و هوشمند به نظر برسند. طبق گفته کارول کینسی گومن، کارشناس زبان بدن، این عادت سبب می شود افراد تصور کنند شما شنونده خوبی هستید.

برای برقراری ارتباط: برای برقراری ارتباط با افراد تکرار حالات صورت و حرکات طرف مقابل هنگام صحبت کردن به آن ها احساس راحتی بیشتری می دهد. آزمایشی در 2011 میلادی نشان داده این روش یکی از تاکتیک های موفق فروش است.

برقراری یا قطع ارتباط: اگر می خواهید فردی بداند که شما به حرف های او گوش می کنید، به سمت او بنشینید به طوری که پاها و زانوهایتان به طرف فرد مقابل باشد. اما اگر می خواهید توجه او را منحرف کنید هنگام نشستن زاویه ای در بدن خود ایجاد کنید. هنگام برخورد میان دو نفر اگر شما کاملا به سمت او نشسته باشید به معنای رویارویی با اوست.


کدام حالت های بدنی نشانه قدرت اند؟

در سال 2010 میلادی ایمی کادی، روان شناس دانشگاه هاروارد با انتشار یک پژوهش ادعا کرد شرکت کنندگان در حالی که پاهایشان روی میز قرار دارد یا در حالت ایستاده به یک میز تکیه داده اند، احساس قدرت بیشتری می کنند. این دو وضعیت قدرت همچنین سطح هورمون تسلط یا همان تستوسترون را می افزاید و همزمان هورمون استرس یا کورتیزول را می کاهد. در سال 2014 میلادی جنجال های زیادی درباره این تحقیق به وجود آمد. زیرا یک تیم تحقیقاتی دیگر نتوانستند به این نتایج دست یابند. به عبارت دیگر تغییرات سطح هورمون ها در پژوهش جدید رصد نشد. علاوه بر آن روانشناسان درباره شیوه تحلیل اطلاعات از سوی کادی و همکارانش نیز سوالاتی مطرح کردند. بعضی ادعا کردند هرچند روش آماری در زمان انجام تحقیق اول(2010)مرسوم بوده است اما به محققان اجازه داده اطلاعاتی را انتخاب کنند که با فرضیه آن ها همخوانی داشته است اما کادی معتقد است در تحقیق دوم (2014) یافته های مربوط به احساس قدرت وجود دارد و در آزمایش های علمی قدرتمند تر نیز قابل رصد است.




بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


ثروتسازی با هیپنوتیزم! (80%تخفیف+هدیه ویژه) ثروتسازی با هیپنوتیزم! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده