خرید از سراسر دنیا


» دنیای پنهان سر نخ های کوچک

دنیای پنهان سر نخ های کوچک

هر بار که وارد اتاقی می شوید، جرعه ای آب از لیوان می نوشید یا روی یک صندلی می نشینید، ردپای نامحسوسی از خود به جا می گذارید. این موارد همان سرنخ های کوچکی هستند که کارآگاه های جنایی سعی دارند در صحنه جرم بیابند. شناسایی اثر انگشت یک مظنون در محل وقوع جرم حتی اگر فرد آن را رد کند، به طور واضح نشان می دهد او آن جا حضور داشته است. این کانسپت به نام اصل لوکارد مشهور است که با الهام از اسم دانشمندی فرانسوی به نام ادموند لوکارد نامگذاری شده است. او نخستین فردی بود که اهمیت اثر انگشت در ردیابی جنایتکاران را شناسایی کرد.

طی 100 سال اخیر تحقیقات در صحنه جرم واقعا با تغییرات عظیمی رو به رو شده است. مجرمان روش های نوین برای فرار از قانون یافته اند. دانشمندان پزشکی قانونی نیز پا به پای آن ها روش های نوینی برای جمع آوری، تحلیل و شناسایی شواهد ابداع کرده اند تا بتوانند دلایل قانع کننده ای برای محکوم کردن جنایتکاران در دادگاه داشته باشند.

"آرتور کانن دویل" هنگام خلق شخصیت شرلوک هلمز، قدرت استنتاج خارق العاده ای به این شخصیت تخیلی داد.

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام

توانایی هولمرز برای تشخیص لباس قاتل آن هم فقط با گوش کردن به صدای قدم هایش، یا آن که با توجه به خاکستری که در ریش های فرد گیر کرده، متوجه شود دقیقا او تنباکویش را از کدام مغازه خریده، کاملا تخیلی بوده است. این ایده که فردی بتواند از مدرکی چنین کوچک به دانشی چنین بزرگ دست یابد، مسخره به نظر می رسد. امروزه داستان های علمی تخیلی به واقعیت تبدبل شده اند و محققان صحنه جنایت دقیقا همین کار را انجام می دهند. سریال های جنایی که در تلویزیون مشاهده می کنید تا چه حد واقعی اند؟ آیا متخصصان واقعا می توانند با استفاده از خودکاری که یادداشت باج خواهی نوشته شده یا فیبرهایی از لباس افراد که در صحنه جنایت وجود دارد به چنین نکته ای دست یابند؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. اکنون با توجه به فعالیت های دقیق محققان پزشکی قانونی در صحنه جنایت و همچنین دانشمندان باهوش و کارآگاه هایی که به طور مداوم روش های تحلیل مدارک جدید را ارائه می کنند، تمام این موارد امکان پذیر است.


رنگ: تکه های کوچک رنگ را می توان زیر میکروسکوپ بررسی کرد تا ترکیبات، سن و مورد مصرف آن مشخص شود. با این روش می توان مشخص کرد یک خودروی خاص در صحنه تصادف حضور داشته است یا خیر.


شیشه: خرده های شیشه نشان می دهند پنجره از داخل یا خارج شکسته شده است. هر گونه ترکی در پنجره نشان می دهد شئ ای که با شیشه برخورد کرده با چه سرعتی حرکت می کرده است.


مو: موهایی که با چشم غیر مسلح دیده و با موچین جمع آوری می شوند، حقور مظنون و حرکت آن ها طی فرایند جرم را ثابت می کنند.


فیبر ها: فیبرها نشان می دهند یک شئ در صحنه جرم وجود داشته است یا خیر. این یک مدرک شناخته شده است و با استفاده از چسب نواری جمع آوری می شود.


دی ان ای: قربانی و جنایتکار در یک جرم احتمالا ردپاهایی زیستی از عرق، آب دهان، خون یا حتی شوره سر خود را در محیط به جا می گذارند. این موارد می توانند مجرمان و قربانیان را به یک صحنه جرم مرتبط کنند.


ردپای دیجیتال: رشته "پزشکی قانونی دیجیتال" بازیافت و تحلیل اطلاعات ذخیره شده در دستگاه ها مانند رایانه و تلفن همراه را شامل می شود. هدف از این امر جمع آوری شواهد یا تایید غیبت هنگام وقوع جرم به وسیله تجهیزاتی مانند "ویندوز اسکوپ" و "XRY" است.


اگر کارآگاه ها بخواهند بدانند دو متن را یک نفر نوشته، از کارشناسان دستخط دعوت به همکاری می شود. افراد شیوه های نوشتاری متمایزی دارند حروف بزرگ، حروف به هم چسبیده یا جدا از هم در یک کلمه.. کارشناس نوشته های مشابه را با یکدیگر مقایسه می کند تا مشخص شود نویسنده هر دو دستخط یک نفر است یا خیر. تلاش برای مقایسه استایل دستخط متفاوت کاری تقریبا غیر ممکن است و البته یک مدرک معتبر در دادگاه به حساب نمی آید.هرچه متن طولانی تر باشد، کارشناس راحت تر و با اعتماد بیشتر می تواند نسخه همسان آن را تعیین کند. در بعضی موارد کارشناسان ممکن است از یک میکروسکوپ برجسته نما برای تحلیل ویژگی های هر حرف و جهت چرخش قلم استفاده کند.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده