دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» بازیابی بینایی افراد نابینا با تلسکوپ کوچک کاشتنی

بازیابی بینایی افراد نابینا با تلسکوپ کوچک کاشتنی

یکی از این بیماری های چشم دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد (AMD) است که شبکیه چشم را درگیر می کند و تنها در آمریکا سالیانه 10 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

مارک مانیس استاد، صاحب کرسی چشم پزشکی و علوم بینایی و مدیر مرکز چشم UC Davis Health System می گوید: "با از کار افتادن ماکولا یا لکه زرد، در دید مستقیم و مرکزی فرد،یک نقطه کور ایجاد می شود. یکی ار جدیدترین درمان های این بیماری، استفاده از تلسکوپ کاشتنی (ایمپلنت) است که با پشت سر گذلشتن لکه زرد، نور ورودی به چشم را مستقیما به بخشهای سالم شبکیه چشم هدایت می کند. این ایپلنت تلسکوپی در واقع تصاویر را بر روی بخش های آسیب ندیده شبکیه چشم می تاباند. با این کار، بار دیگر فرد بیمار می تواند چهره اشخاص و جزییات اشیایی را که درست مقابل وی قرار دارند، دوباره دیده و تشخیص دهد.

در اولین مرحله از آزمایش انسانی، این ایمپلنت بر روی چشم Virginia Bane بیمار 89 ساله پیوند زده شد. وی می گوید: " اکنون بهتر از هر زمان دیگری می توانم ببینم. اکنون رنگ ها پر ذطراوت، زیباتر و طبیعی تر هستند. همچنین با عینک می توانم نوشته های درشت را بخوانم. من در 7 سال گذشته قادر به خواندن نبودم. اکنون به این فکر می کنم که شابد دوباره بتوانم به نقاشی کشیدن هم فکر کرده و دست به کار شوم."

تا کنون تنها 50 نفر بیمار مبتلا به مراحل پیشرفته AMD در آمریکا این پروتز را دریافت کرده اند.فعلا برای انتخاب شدن در انجام این شیوه درمانی، فرد باید حداقل 75 سال سن داشته و متلا به نوع خشک و پایدار AMD باشد.

نوع تر AMD که به واسطه نشت خون از رگ های پشت چشم به وجود می آید، با این تلسکوپ ها قابل درمان نیست. حدود 60 درصد از بیماران دریافت کننده السکوپ، توانستند حداقل یک سوم قدرت خواندن یک چشم معمولی را باز یابند.

ریچارد ون باسکریک عینک ساز عضو انجمن نابینایان ساکرومنتو می گوید: "مقدار دید ویرجینیا به مرور زمان بهتر و بهتر خواهد شد و مغز وی با تمرینات بیشتر، یاد می گیرد که چگونه ببیند. در واقع وی تنها از چشم چپ خود که به این تلسکوپ کوچک مجهز شده، برای دیدن جزییات بهره می برد"؛ کارهایی چون کتاب خواندن و کار با صفحه کلید مایکروویو. چشم راست وی هم که تحت درمان قرار نگرفته، دید پیرامونی را برایش فراهم می کند تا بتواند کارهایی همچون راه رفتن و جستجو در خانه را انجام دهد. در نهایت مغز وی یاد می گیرد که به صورت خودکار تغییر حالت دهد و از توانایی هر چشم، به هنگام نیاز بهره ببرد."


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده